Genel 12 EKİM 2012 / 08:58

Christine Overby mobil pazarlamada yeni marka yaratmanın ipuçlarını verdi

Forrester Research’ün katkıları ve SAP’in sponsorluğunda Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği’nin düzenlediği (ETİD) “Dijital Pazarlamada Liderlik” konulu etkinlikte konuşma yapan Forrester Research Dijital Pazarlama Başkan Yardımcısı Christine Overby, dijital pazarlama ile ilgili ipuçları verdi.

[caption id="attachment_58775" align="alignnone" width="455" caption="Hakan Orhun ve Christine Overby"][/caption]

Etkinliğin açılış konuşmasını yapan ETİD Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Orkun, Türkiye’de son yıllarda e-ticarette yaşanan büyüme oranı ile ilgili şunları söyledi:

“Türkiye’de 2000’lerde kurulan 2007’ye emekleyerek gelen e-ticaret sektöründe kriz ortamında bile önemli oranda bir büyüme yaşandı. Komşu ülkelerin neredeyse tamamında çok daha iyi durumdayız, hatta Yunanistan’a e-ticaretle ilgili danışmanlık yapacak seviyeye geldik.”

Orkun, 5 milyon lira ciroya ulaşan e-ticaret sektöründeki eksikliklere şu sözlerle dikkat çekti:

“Gerçekte aktif çevrimiçi alışveriş yapan kişi sayısı 1-2 milyon civarında. Kullanıcı sayısını artırmamız gerekiyor. Dünyadaki e-ticaret alışkanlıklarına baktığımızda, internet insanların alışveriş yaparak zaman kazandığı bir mecrayken Türkiye’de henüz bu seviyeye ulaşmış değil. Türkiye’de tüm şirketler e-ticarette fiyata yoğunlaşmış durumda; tüketici internette en ucuz ürünü arıyor. Servis, pazarlama, marka gibi etkenler önemsenmiyor. Bu nedenle sürdürülebilir bir büyüme gerçekleştirilemiyor. Eğer bu anlayışı bir an önce değiştirmezsek yurtdışından başka şirketler gelip bu değişimi bizim yerimize yapacaklardır. BKM Express bu geçişte çok önemli bir araç.”

"Blackberry gibi sadece pazarlamaya yatırım yapmayın"

Forrester Research Dijital Pazarlama Başkan Yardımcısı Christine Overby, sadece pazarlamaya yatırım yapmanın yetmediğini ürünü deneyim ve pazarlama ile birleştirerek markanın var edilebileceğini vurguladı ve Blackberry markasını örnek verdi:

“Blackberry örneğinde olduğu gibi sadece pazarlamaya yatırım yapmak markanıza olan talebin düşüşüne neden olacaktır. Eski moda markalar sadece pazarlamaya göre yapılanırken mobil dünyada da var olması gereken yeni moda markalar ürün, tecrübe ve pazarlamayı kesiştiriyorlar” dedi.

Başarılı marka pazarlamalarından örnekler veren Overby, mobil alanda fiziksel dünya ile sayısal dünya arasında bağ kurmayı sağlayan uygulamaları ‘adreslendirilmiş hedef kitleye’ yönelik hazırlamak gerektiğine dikkat çekti. Türkiye’de akıllı telefon kullananların yüzde 44’ü evde, işyerinde, araçta kısacası her yerde çevrimiçi. Markaların, mobil alanda hangi kanalla (tablet, akıllı telefon) iletişime geçtiği ve ihtiyaçları belirlenen ‘adreslenmiş hedef kitleye’ uygun teknoloji ile ulaşması gerekiyor. Katılımcılardan gelen ‘binlerce uygulama arasından kullanıcıların bizim uygulamamızı indirmesi için nelere dikkat etmeliyiz’ sorusuna Overby, “ Bu noktada içerik çok önemli. Sağlam bir içerikle öne çıkabilirsiniz“ yanıtını verdi.

Çevrimiçi harcamalar 30 milyar lirayı bulacak

Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Genel Müdürü Soner Canko da e-ticaretle ilgili rakamları ve BKM Express’in detaylarını paylaştı. Çevrimiçi alışveriş yapanların yaş ortalamasının 25 olduğunu belirten Canko, “Geçen sene 25 milyar ile sonlanan içine kamu, sigorta gibi ödemelerinde dahil olduğu çevrimiçi harcamaların bu sene 30 milyar lira ile sonlanacağını” söyledi. Canko, son 5 senede çevrimiçi kart kullanımının yüzde 5’den yüzde 9’a çıkarak neredeyse iki katı arttığını, ortalama alışveriş tutarının da 150 liradan 200 liraya çıktığını belirtti. E-ticarette çok önemli olan lojistik ve müşteri memnuniyetinin Türkiye’de başarılı bir şekilde yürütüldüğünü söyleyen Canko, Türkiye ile yurtdışını şu sözlerle kıyasladı:

“Analizlere bakıldığında yurtdışında en çok mobil ödeme, lojistik ve müşteri memnuniyeti ile ilgili sıkıntılar yaşanıyor. Türkiye’de lojistik ve müşteri memnuniyeti konusunda sıkıntı yaşanmıyor; mobil ödemeler konusunda ise BKM olarak çıkarttığımız 9 banka ve 5 markayı kapsayan Express kartla ilgili olumlu dönüşler aldık. Kasım ayında herkese tanıtacağımız Express Kart’ın hizmet alanına 3 banka ve 10 marka daha ekleniyor. Türkiye’de kart sahipleri internetten güvenlik ve kullanım zorluğu nedeni ile alışveriş yapmadığını belirtiyor. Tüm kart bilgilerinizi girmek zorunda olmadığınız ve hızlı ödeme yapabildiğiniz Express kartın bunun önüne geçeceğini düşünüyoruz.”