Genel 03 NİSAN 2009 / 10:37

Çevreci düşün cebini koru

Bilişimde çevreci yaklaşım eğilimi artış gösteriyor. Çevreci BT’ye yatırım teknoloji liderleri sadece doğanın korunmasına katkıda bulunmuyor; aynı zamanda işletim maliyetlerini de düşürüyor.

Bilişimde çevreci yaklaşım eğilimi artış gösteriyor. Çevreci BT’ye yatırım teknoloji liderleri sadece doğanın korunmasına katkıda bulunmuyor; aynı zamanda işletim maliyetlerini de düşürüyor.


Çevreci BT kavramına olan ilgi her geçen gün artıyor. Bu anlayışın bilişim sektöründe oyunun kurallarını değiştirdiğini görüyoruz. Ürün ve çözüm sağlayıcıların bu konudaki hassasiyetleri artıyor. Bu şirketler pazara yüksek verim ve enerji tasarrufu sağlayan, geri dönüşümü mümkün donanımlar sunuyor. Donanım üreticileri, ürünlerini bu yaklaşıma göre şekillendirmekle kalmıyor; üretim alanlarını da mümkün olduğunca doğa dostu hale getiriyor. Kullanıcı tarafında da son dönemde hızlı bir bilinç artışı olduğunu söylemek gerekiyor. Farklı bir açıdan bakılacak olursa çevreci ürünleri sadece doğayla daha dost çözümler olarak değerlendirmek yeterli değil. Günümüzde enerji tüketimi göz ardı edilemeyecek boyutlara gelmiş durumda. Üstelik bu durum şirketlere ağır bir maliyet kalemi olarak geri dönüyor. Dolayısıyla çevreci ürünler aynı zamanda enerji tasarrufu sağlaması, işletim maliyetlerinin düşük olması gibi faktörlerle kullanıcılara maliyet avantajları sağlıyor. Özetle çevreci BT, şirketlerin artan kullanım kapasiteleri karşısında maliyetlerini düşürülebilmesini mümkün kılıyor.


Özellikle veri merkezlerinde çevreci yaklaşımın artılarını vurgulamak gerekiyor. Bu yapılarda enerji tüketimi ve soğutma maliyetleri dikkat çekici boyutta. Bir sunucunun çalışması için bir birim enerji harcanırken soğutulması içinse iki birim enerji harcanıyor. Bu noktada özellikle büyük ölçekli veri merkezlerinde elektirik harcamaları, toplam giderlerin önemli bir bölümünü oluşturuyor. Şirketler daha az enerji harcayan sistemler kullanarak bu giderleri düşürebilir. Uzmanlar veri merkezi konsolidasyonuyla da çözüm sağlanabileceğini vurguluyor. Bu sayede yönetim karmaşası azalıyor, sunucu ve sistemlerin kapladığı alan ile harcanan enerjiden tasarruf ediliyor.


Diğer yandan çevreci BT’nin sadece sistem odalarıyla sınırlı kaldığını düşünmek yanlış. Ofisten çıkarken açık bırakılan bilgisayarlar ya da yazıcılar bile aslında bu anlamda zarar hanesine işliyor. Bu konuda bilincin artması ise çevreci yaklaşımın kurum kültürü olarak şirkette yapılandırılmasına bağlı. Gerek yöneticilerin gerekse çalışanların bu konuda bilinçli şekilde hareket etmesi kritik nokta. Yazılım seçimine dikkat Bir ürünün ne derece çevreci olduğunu kapladığı alan, tükettiği enerji, içerdiği dönüşümlü malzeme oranı gibi kriterlerle belirlemek mümkün. Burada önemli olan bir diğer nokta ise yazılım. Çünkü yanlış seçilmiş yazılım, maliyetlerin yanı sıra enerji tüketimini de artırabiliyor. Bu noktada yazılım seçimi yapılırken, çözümlerin sunucuları ne derece verimli kullandığının incelemesi gerekiyor. Verimsiz bir yazılım dolaylı yoldan da olsa çevreye zarar veriyor. Çevreci BT anlayışı donanım ve yazılım olarak verimlilik sağlarken çevreye daha az zarar veren ürünler sunuyor. Dünyada çevreci yatırımlar artıyor Küresel ekonomik durgunluk da çevreci BT yatırımlarını hızlandırıyor. Bu noktada birçok şirket yol haritasını bu doğrultuda çiziyor. Forrester Research tarafından, dünya liğinde öne çıkan binden fazla şirketle yapılan araştırmanın sonuçlarına göre şirketler çevreci BT yönünde programlarını durdurmayı düşünmüyor.


Çevreci BT aktivitelerini artıran şirketlerin sayısı, bunun aksine hareket edenlerin iki katı fazla. Bu şirketlerin yüzde 10’u çalışmalarını hızlandırıken, yüzde 5’i geri adım atıyor. ABD, Avrupa, Orta Doğu, Afrika, Asya-Pasifik ve diğer bölgelerden araştırmaya dahil olan şirketlerin çoğunluğu büyük çaplı kuruluşlar. Bunların yüzde 71’inin en az bin çalışanı bulunuyor. Araştırmaya göre ABD’de enerji tasarrufundan sağlanan maliyet avantajı şirketleri öncelikle çevreci BT konusunda adım atmaya yönelten; onları bu anlamda motive eden faktör. Denizaşırı ülkelerde şirketler, BT’yi kurumsal çevreci insiyatifle düzenlemek ve bu yaklaşımı marka imajı sağlamak için kullanmak noktasındalar. Şirketlerin yüzde 25’i kapsamlı şekilde çevreci BT programını uyguluyor. Yüzde 27’lik kısım ise çevreci çizgide planlarını şekillendiriyor. Yüzde 34 ise bu yolda ilerliyormuş gibi görünüyor. Her on şirketin yaklaşık altısı BT tedarik süreçlerinde çevreci kriterleri kullanıyor. Her on şirketten biri ise çevreci programı yapılandırmak için profesyonel servis sağlayıcıları kullanıyor. Forrester’ın gerçekleştirdiği bir başka araştırma ise gösteriyor ki çevreci BT pazarı hızla büyümeye devam edecek. Araştırmaya göre çevreci BT küresel pazarı 2008’de 500 milyon dolar iken, 2013’te yaklaşık 5 milyar dolar olacak.


 


* Bu yazı İş'te Lider dergisinin Mart 2009'da yayınlanan 4. sayısında yer almıştır.