Genel 13 KASIM 2009 / 11:47

"Bilgisayar kullanımı artıyor ancak bilinç eksikliği var"

Intel, 'Türkiye Bilgisayar Kullanım ve Tutum Araştırması’nın sonuçlarını bugün gerçekleştirdiği basın toplantısıyla açıkladı.

Intel, 'Türkiye Bilgisayar Kullanım ve Tutum Araştırması’nın sonuçlarını bugün gerçekleştirdiği basın toplantısıyla açıkladı.


Toplantıda araştırmanın ayrıntılarını paylaşan Intel Türkiye Genel Müdürü Çiğdem Ertem, bilgisayar kullanım alışkanlıklarını öğrenmenin önemini vurguladı. Türkiye’de şimdiye kadar özellikle kullanım alışkanlıklarını ayrıntılı bir şekilde ele alan araştırma çalışmasının sınırlı olduğunu belirten Ertem, yerel pazara verdikleri önemi göstermek ve bu bazda hazırlanacak çalışmalara temel olmak amacıyla çalışmayı gerçekleştirdiklerini belirtti. 

Araştırmanın sonuçlarına göre bilgisayar kullanım oranının artış eğiliminde olduğunu belirten Ertem, “Bilgisayar ve internetin faydaları yeterince bilinmiyor. Gelişmişlik farkı internet ile kapanıyor. İnternet sosyal sınıfları ortadan kaldırıyor” dedi. Araştırmaya göre bilgisayarın kullanım amaçları arasında eğitim ve öğretimin, kullanıcı olmayanlar arasında kullananlara göre daha öncelikli konumda. Araştırmada çeşitli etkinlikleri ne sıklıkta gerçekleştirdikleri sorulan kullanıcıların yüzde 40’ı müzik dinlediğini, indirdiğini, satın aldığını belirtirken, ikinci sırada e-posta okumak ve göndermek, üçüncü sırada web sitelerinde dolaşmak, dördüncü sırada ise  sohbet geliyor. Bilgisayar kullanıcısı olmayan kişiler ise bilgisayar kullanacak olurlarsa yüzde 59,7 eğitim ve öğretim, yüzde 61 müzik ve yüzde 62,4 fotoğraf/video amaçlı kullanacağını belirtti. Bu rakamları değerlendiren Ertem, kullanıcı kesim arasında eğitim-öğretim ile bankacılık gibi hizmetlerin öncelikli olarak anılmamasının bu alanda bir bilinçlendirme eksikliği olduğu anlamına geldiğini kaydetti.

Çalışmanın sonuçlarına göre son bir ay içerisinde bilgisayar kullanma oranı erkekler arasında yüzde 85 iken, bu oran kadınlar arasında yüzde 58 düzeyinde kalıyor. Annenin bilgisayar kullandığı hanelerin oranı ise yüzde 18. Ertem bu noktada kadınların sosyal hayata ve ekonomiye katkı amacıyla bilgisayar kullanmaya teşvik edilmesi gerektiğini vurguladı. Türkiye’nin kalkınması için bilgi toplumuna geçişi geçmesi gerektiğini vurgulayan Ertem, “Ülke olarak bilgi tüketicisi konumdan, bilgi üreticisi hale geçmeliyiz” dedi.

Araştırmaya göre kullanıcıların yüzde 78’i kendi evinde, yüzde 47’si internet kafede, yüzde 33’ü başka birinin evinde, yüzde 31’i işte bilgisayar kullanıyor. Kentlerde yaşayan her 3 aileden 2’sinin kullanımında en az bir bilgisayar bulunuyor. Şu anda bilgisayara sahibi olmayan fakat almayı planlayan hanelerin satın alma nedenlerinin başında üçte iki ile “internete bağlanabilmek” geliyor. İnternetin ne olduğunu hiç duymayan yüzde 0,5’lik bir kesim var. Bugüne kadar hiç internet kullanmayanların oranı yüzde 19. Kadınların üçte biri hiç internet kullanmadığını ifade ediyor. Erklerde ise bu oran sadece yüzde 10. Gençler için internette sohbet ve gezmek; büyükler içinse eğitim ve araştırma yapmak daha önemli. İnternet gençlerin önemli bölümü için bir yaşam tarzı haline gelmiş durumda. Genel kitlenin ise yüzde 10’u internetin bir yaşam tarzı olduğunu belirtiyor.

Toplantıda ayrıca Prof. Dr. Nilüfer Narlı ve Prof. Dr. Kerem Alkin yaptıkları sunumlarla araştırmanın sonuçlarını sosyolojik ve ekonomik yönleriyle değerlendirdi.

Temmuz-Ağustos 2009 döneminde gerçekleştirilen araştırma, 16 yaş ve üzeri kentsel nüfusun bilgisayar kullanım alışkanlıklarına dair bulgular elde etmek amacıyla yapıldı. Araştırma kapsamında Türkiye genelinde 28 il, 55 ilçe merkezi ve 113 mahallede A, B, C ve D sosyo-ekonomik statü gruplarından 1134 kişiyle yüz yüze görüşmeler gerçekleştirildi.