Genel 05 EKİM 2011 / 14:18

Bankacılık ve mobil iletişim birlikte büyüyor

Bankacılık ve mobil iletişim birlikte büyüyor

ICT Summit Eurasia Bilişim Zirvesi ‘11’in son gününün ‘Bölgesel Finans Çözümleri Konferansı’ dizisinin önemli bir paneli, ‘Finansta Yeni Ufuklar’ başlığında düzenlendi.



Vatan Gazetesi Ekonomi Müdürü Ercan İnnan'ın başkanlığını yaptığı panelin katılımcıları Visa Türkiye Mobil ve Temassız Pazar Geliştirme Kıdemli İş Geliştirme Müdürü Osman İnegöl, Vodafone Türkiye Bireysel Data Ürün ve Servisleri Bölüm Başkanı Ömer Kuyucu ve Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Üye İlişkileri ve Ürün Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı Pelin Kabalak oldu.

Türkiye’de mevzuatın çok ileri olduğunu belirterek, ‘kartlara özel’ bir kanunun varlığına dikkat çeken Pelin Kabalak, tüm sorumlulukların net biçimde ifade edildiğini vurguladı. Bu yapıyı, “Türkiye’de işlerin nasıl yapılması ve yapılmaması gerektiğini söyleyen bir kanun var” sözleriyle tanımlayan Kabalak, “E-para konusunda ise sürecin Merkez Bankası tarafından hazırlandığını duyuyoruz” bilgisini verdi.

Cep telefonu ödemelerde öne çıkacak

Şu an varolanlardan daha ileri teknolojilerde neler olabileceğine yönelik bir soruya Osman İnegöl’ün yanıtı ise şöyle oldu:

“Bu yapıda güven çok önemli ve onu sağlamaya önem veriyoruz. Bunun için müşteri doğrulama çok önemli. ATM şifresini satış noktasında da kullanabiliyorsunuz. Ama banka kartlarımız çipsiz. Avrupa’da mesela bu uygulama var, ama 2-3 yıl içinde bankalarımız bu konuda hamle yapacak. BKM’nin de bu konuda çalışması ve kampanyası var zaten. Sonuçta dünyanın birçok yerinde insanlar harcamalarını banka kartına kaydırdı. Cep telefonunun ödemelerde kullanımı konusunda da çalışmalarımız var. İlerleyen dönemde cep telefonlarımızı ödemelerde daha çok kullanacağız.”

Vergisel düzenlemeler yeniden düzenlenmeli

Bu konuda Vodafone’un yaptıklarının sorulması üzerine söz alan Ömer Kuyucu, müşteri ihtiyaçlarının ön planda olduğuna vurgu yaparak, SIM’lerin ve bunları okuyabilen telefonların öneminin arttığını hatırlattı. Vodafone Global’in 4 yıl önce Afrika’da çıkarttığı bir servisi örnek veren Kuyucu, uygulamaları da şöyle anlattı:

“Afrika’daki bu uygulama regülasyonun bir sonucu oldu. Kenya’da bir ATM, bir banka şubesi yok, ama bizim çözümümüz yoğun bir biçimde kullanılıyor. Avrupa’da bankacılık altyapısı, regülasyonlar ile başka çalışmalar uyguladı. Sektör ve biz, bu konuda projeler üstünde çalışıyoruz. Ama bazı zorluklar da var. Mobil hizmet belli vergilere tabi. Bunların düzenlenmesinin üstünde çalışılıyor. Ama bunun sonucu ‘e-money’ oluyor ve kimin bankacılık hizmeti verebileceği karışıyor. Bu sistemi genişletmek, regülasyonlar açısından önemli. Türkiye’de mobil ödeme odaklı çalışmalar yapıyoruz. Müşteri arayüzlerinin belirlenmesi konusunda büyük bir altyapı üstüne de çalışıyoruz.”

Bankacılık ve mobil iletişim el ele

Panelin soru-cevap bölümünde, mobil ödeme ve cirolar büyüdükçe, sektörün bankacılık işine girip girmeyeceği sorusuna Kuyucu, “Türkiye’de bankacılık yapma hakkımız yok. Bu altyapı ve hizmet tamamen farklı. Mobil iletişim şirketlerinin bunu yapması kısa vadede mümkün değil ve beklenen bir şey değil” yanıtını verdi. Pelin Kabalak, “Birlikte hareket etmek gibi yeni bir terim bunu sağlıyor” derken, panel başkanı Ercan İnan da önemli bir hatırlatma yaptı:

“Eskiden Turkcell, Yapı Kredi ve Pamukbank’ın, Aria İş Bankası’nın, Telsim de İmar Bankası ve Adabank’ın olduğu gruplardaydı, ama bugün bu yapı yok.”