Genel 15 MART 2012 / 15:13

Arap dünyası oyuna doyamıyor

Arap oyun sektörü fırsatlar sunuyor

Orta Doğu, online oyun alanında dünyada en hızlı büyüyen noktalardan biri. Bölgenin nüfus yapısına bakıldığında, bu konumunu daha uzun yıllar koruyacağı da görülüyor.



Arap dünyasındaki 350 milyon insanın yaklaşık yüzde 60’ı 25 yaşından genç. Bölgede internet penetrasyonu ise yaklaşık 70 milyon kişi seviyesinde. Bu rakam, geçen 5 yılda yüzde 300’den yüksek büyümenin bir sonucu. Birleşik Arap Emirlikleri merkezli bir girişimcilik araştırma portalı olan Sindibad Business’in araştırmalarının ortaya koyduğu bu sonuçlara bir eklemeyi de, şirketin kurucusu Bahjat Homsi yapıyor: “2015 yılında internet penetrasyonunun 150 milyon kullanıcıya ulaşması bekleniyor.”

Bu tarz istatistikler, Arap dünyasının küçük ama dinamik video oyun geliştirme sektörünü cesaretlendiriyor. Ağırlıklı olarak Ürdün’de olmak üzere, en az altı Arap oyun şirketi geçen iki yılda yerel yatırımcılardan fon desteğine ulaşmayı başarmış. Suudi yatırımcılara göre, Arap oyun dünyasını enteresan kılan unsur; bölgedeki, aynı zamanda dünyadaki en hızlı internet büyüme trendini takip etmesi.

Türk şirketi Peak Games de Kammelna'yı satın aldı

Geçtiğimiz ay bir Arap video oyun geliştirme şirketi de sınırötesi satın alma ile bir ‘ilk’e imza attı. Suudi Arabistan’dan bir girişim olan Kammelna, Türkiye’den hızlı büyüyen bir sosyal oyun şirketi olan Peak Games tarafından alındı. Öte yandan, SaudiGamer.com yetkililerine göre, bir zamanlar sadece hobi olarak hayata geçirdikleri internet sitesine yönelik kullanıcı ilgisinin artması bile oyun sektörünün ulaştığı noktayı da gözler önüne seriyor.

Arap video oyun geliştiricilerin, Batılı ve Asya’daki rakipleri gibi parasal kaynakları, pazarlama güçleri ve sofistike teknolojik uygulama becerileri yok. Ama bu yerel sektörün bazı önemli güçleri de var. Öncelikle petrol zengini Körfez ülkelerinde gençlerin parası çok ve eğlence için bu parayı harcamaktan çekinmiyorlar. Batı’dan çıkan Call of Duty ve Halo gibi FPS oyunları da özellikle Arap dünyasında çok popüler. Hatta bölgede, yerel karakterleri içeren oyunlara yönelik talep de giderek büyüyor. İnsanlar, Avrupa veya ABD esintilerini değil, kendi özel günlerini ve alışkanlıklarını, geleneklerini bu oyunlarda da görmek istiyor.



Arap video oyunlarının büyük bölümü kart oyunu veya tarihi maceralardan oluşuyor. Büyük uluslararası şirketler de bu yerel oyun talebine yanıt veriyor. Örneğin EA Sports, 2012 yılında FIFA oyununun Arap versiyonunu meraklılarına sunacak.

Sektör yatırıma açık

Arap dünyasında sektör o kadar küçük ki, rakipler bile çoğunlukla birlikte çalışarak, kaliteyi ve pazarı geliştirmeyi hedefliyor. “Rekabet değil işbirliği zamanı” yorumunu yapan uzmanlara göre, Arap dünyasında oyun meraklıları birbirini bulup birbirine yardım etmek için çabalıyor. Bölgede sektörün ağır ilerleyişinin temel sebebi olarak ise ilgili yatırımcıların eksikliği gösteriliyor. Çünkü bölgedeki yatırımcılar sektörü, oyunun gücünü ve bu konuda bir yatırımın kısa ve orta vadede yüksek getiri potansiyelini çok da fazla bilmiyor.

Orta Doğu video oyun sektöründe birçok girişimci, sosyal ve kültürel bir misyon üstlendikleri kanısında. Arapları ve Müslümanları düşman ve terörist olarak gösteren oyunlar, bölgede birçok oyun şirketinin kurulmasını da sağlayan unsur olmuş. Bölgedeki oyun şirketleri, gençlere ulaşarak, bölgenin gerçekte nasıl olduğunu göstermeyi amaçlıyor. Bu hedef ışığında oyun geliştiricilerin bir hedefi de, oyunlarının bölge dışından insanların etkileşimini sağlayarak, Arap dünyası ile ilgili yanılgıları, yanlış bilgileri değiştirmesi, ortak görüşlerin oluşmasına aracı olması.