Genel 05 AĞUSTOS 2009 / 06:55

3G Destekli Hayat: Bölüm 3

3G dünyasını kullanıcının kapısına getiren ürünler, yeni dönemde daha da çeşitlenecek.

3G dünyasını kullanıcının kapısına getiren ürünler, yeni dönemde daha da çeşitlenecek.


3G teknolojisi operatörlerin sunduğu paketler ve servislerden ibaret değil elbette. Bu teknolojiyle birlikte parmaklarımızın ucuna gelen geniş dünyaya erişimin yolu piyasaya sunulan ve sunulması beklenen ürünlerden de geçiyor. Üstelik bu teknoloji sadece cep telefonu üreticilerini hareketlendirmiş değil. Bilgisayar üreticileri de ülkemiz için yeni olan bu pazarda yerini alıyor.


Bir milyon abone


3G'nin mobil iletişim teknolojilerinin günümüzde ulaştığı son noktayı temsil ettiğini belirten Crea Bilişim Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim İlerisoy, ses, veri, video ve uzaktan yönetim gibi gelişmiş çokluortam özellikleriyle kullanıcıların mobilite özgürlüklerini zenginleştireceğini belirtti. Pazarda farklı boyut ve özelliklerde ürün konumlandıran markaların operatörlerin de 3G rüzgârını arkalarına alarak yapacakları kampanyalarla pazar paylarını artıracaklarını belirten İlerisoy, şunları aktardı: "3G teknolojisinin, altı ay içinde bir milyon abone ve bir milyar dolarlık ekonomi yaratması bekleniyor. Dizüstü bilgisayar standartlarının büyük ekranlar, yüksek işlemci ve grafik gücünden hafiflik ve üst düzey taşınabilirliğe kaydığı, yani Netbook'ların popülerliği ele geçirdiği günleri yaşayacağız. 3G'nin gelişiyle kullandığımız internet hızı artacak. Bu sayede dilediğimiz gibi internette gezinebileceğiz ve internet video servislerinden rahatlıkla cep telefonumuzda yüksek hızda video izleyebileceğiz."


3G ekosistemi


3G'nin Türkiye telekomünikasyon piyasasına yeni bir soluk getireceğinin altını çizen HP Türkiye Kişisel Sistemler Grubu Ülke Müdürü Ertuğ Ayık, "Bu gelişmiş teknolojinin piyasaya sunulması, özellikle içinde bulunduğumuz zorlu dönemde çok daha fazla önem taşıyor. Telekomünikasyon şirketlerinin yaptıkları yatırımın etrafında gerçekleşecek 3G hamlesi, büyük bir ekosistem yaratabilecek ve başka yatırımları tetikleyebilecek. Dünya, kablosuz genişbant erişimine yöneliyor. Türkiye de artık bu alandaki açığı kapatmak üzere yola çıktı" dedi.


Mobil iletişim kalitesinde yaşanacak gelişmelerin hem kullanıcı deneyiminin artmasına hem de pazarın büyümesine olanak sağlayacağını belirten Ayık, 3G teknolojisiyle erişimin çok daha kolay hale geldiğine dikkat çekti. Ayık, "Bu sayede, eskiden internet üzerinden birbirlerine sadece yazılı mesaj gönderebilen kullanıcılar, artık herhangi bir yerde video konferans yapabiliyorlar. 3G'nin hayatımıza tam olarak girmesiyle, sokakta yürürken cep bilgisayarından televizyon seyredenleri ya da bir kafede otururken yurtdışındaki çocuklarıyla video konferans yapan anne ve babaları görebileceğiz. 3G ile sağlanan olanaklar bilgisayar kullanımının yaygınlaşmasına da katkı sağlayacaktır. 3G teknolojisi, standart hatlardan daha hızlı bağlantı olanağı sağlayarak, yalnızca kişisel mobil deneyimine değil, iş dünyasının dönüşümüne de büyük katkı sağlayacak. Bu yeni teknoloji sayesinde, mobil sistemlerin bütünleşmesiyle standart yazılımların kullanımı kolaylaşacak ve bağlantı hızlandığı için bekleme süreleri ortadan kalkacak. Bununla birlikte şirketler, mobil cihazları uzaktan yönetmeye ihtiyaç duyacak. Mobil bağlantı maliyetinin de uygun seviyelere gelmesiyle, mobil cihazların ve uygulamaların kullanımında Avrupa'da olduğu gibi büyük artış görülmesi bekleniyor" dedi.


Kullanıcıların mobil cihazlarla erişim alışkanlıklarına işaret eden Ayık, "Kullanıcılar dizüstü bilgisayar ya da bir cep bilgisayarıyla müzikten internete ya da görüntülü konuşmaya kadar diledikleri her türlü özelliği, istedikleri zaman ve istedikleri yerde kullanmak istiyorlar. Buna yönelik olarak kullanıcıların gelecekteki beklentileri cep telefonu ağını kullanarak internete yüksek hızlı erişimi sağlayan dizüstü bilgisayarlar, mini dizüstü bilgisayarlar ve akıllı telefonlara odaklanacak. Şu an satılan bilgisayarlara baktığımızda, masaüstü ürünlerin halâ az bir farkla önde olduğunu görüyoruz ama kablosuz bağlantı teknolojilerinden yaşanan gelişmeler sonucunda, 3G gibi her yerden, hızlı internet bağlantısı sağlayacak teknolojilerle de özellikle 3G destekli dizüstü bilgisayarlara olan talebin artırması bekleniyor. Öte yandan şimdilik ikinci bilgisayar olarak görülen mini dizüstüler de Turkcell'le gerçekleştirdiğimiz kampanyada görüldüğü gibi 3G'nin nimetlerinden yararlanmak için tercih edilebilecek ürünler arasında yer alıyor" diyerek sözlerini noktaladı.


Yaygınlık servis ve ürünlerle artacak


HTC Orta Doğu, Afrika ve BDT'den Sorumlu Genel Müdürü Kevin Chen, GSM/WCDMA/HSPA çoklu erişim yeteneğine sahip mobil genişbant cihazların, kullanıcıların her zaman en uygun servise bağlanmasına ve hareket halindeyken bu servisler arasında zahmetsizce gezinmesine olanak sağladığını hatırlattı. Görüntülü arama, araştırma, haritalama, video ‘streaming', foto blog ve içerik paylaşımı gibi servislerden müzik indirmeye, mobil televizyona tüm servislerin her geçen gün daha yaygın kullanıldığını belirten Chen, "Tüm bu servislerle ilgili bilinç ve yaygınlık, mobil kullanıcılar günlük yaşamlarında avantajlarını operatörlerin sunduğu rekabetçi fiyatlarla fark ettikçe daha da artacak. Asya ve Avrupa arasında köprü durumundaki benzersiz konumu Türkiye'yi bölge için bir iletişim merkezi haline getiriyor. Türkiye'ye ve Türkiye'den iletişim, iş dünyasının daha etkin ve daha hızlı bağlantı ihtiyaçları, sayısal televizyon yayıncılığı ve yeni iş ve pazarlama servisleri, genişbant kablosuz iletişim sektöründeki büyümenin önemli faktörleri olacak. Mobil hizmetlerin artması, m-devlet, m-ticaret ve lokasyon tabanlı servisler gibi abonelere yarar sağlayacak hizmetlerin ortaya çıkması ile birlikte Türkiye'de 3G'nin gelişmesi için çok büyük bir potansiyel bulunuyor. 3G'li ürünler, cep telefonu pazarının gittikçe gelişen bir alanı. Mobil internet deneyiminin gelişmesi ve ‘download' uygulamalarının kolaylaşması sayesinde, bu alandaki büyüme de devam edecek. Akıllı telefon alanına odaklanan bir şirket olarak biz bu alanda çalışmalarımızı sürdürerek, müşterilerimizin farklı ihtiyaçlarını karşılayacak ürün çeşitleri sunmaya devam edeceğiz" şeklinde konuştu.


Teknoloji ile ürünlere ilgi artacak


3G ile tüketicinin daha hızlı veri aktarımı ve çokluortam özelliklerinden faydalanabileceği telefonlara olan ilgisinin artmasını beklediklerini ifade eden Samsung Türkiye Cep Telefonları Direktörü Selim Erbay, "Jet, Preston ve Ultra Touch'ın da yer aldığı internet ve çokluortam özellikleri ile hareketlenen ve çesitlenen üst telefon segmenti bu değişimden önemli ölçüde yararlanacak. Çokluortam ihtiyaçlarının artmasıyla genişleyen ekran ölçüleri ve dokunmatik teknolojinin 3G'nin sunacağı olanaklarla daha fazla talep görmesini öngörüyoruz. 3G rüzgarının sektörü heyecanlandıracağı ve özellikle telefon yenileme eğilimlerine katkı sağlayacağını düşünüyoruz. Şu anda dört milyon civarında 3G özellikli telefonun halihazırda satılmış olduğunu varsayıyoruz. Öte yandan sadece ses ve SMS özelliklerine sahip 15 milyona yakın telefonun ise değişim sürecine girmesi gerektiğine inanıyoruz. 3G hizmetlerinin, özellikle de mobil internet, görüntülü konuşma, veri servislerinin, kullanım alışkanlığının ve ilgisinin sağlanması telefon değişiminde başarının ön koşulu olacak" dedi.


İnkar edilemez değişim


Sony Ericsson Türkiye Ülke Müdürü Soner Cesur ise pazar konusunda şunları aktardı: "Türkiye'nin pazar dinamiklerine baktığımızda bugün itibariyle ülkemizde satılan cihazların yaklaşık yüzde 16'sı 3G'yi destekler konumda. Şu anda pazarda 3G'yi destekleyen cihazların kısıtlı olması dolayısıyla Ağustos ayında 3G'nin Türkiye'ye girmesiyle pazarda daha üst segmente doğru bir kayma yaşanacağını düşünüyoruz. Cep telefonu pazarında kimsenin inkar edemeyeceği bir değişiklik yaşanıyor. Yaşadığımız çağda artık her şey birbiriyle iç içe geçiyor. Eskiden insanlar notebook'larını, MP3 çalarlarını ve fotoğraf makinelerini taşırken; bugün, cep telefonlarıyla bütün bu hizmetleri alabilmek istiyor. En temel kullanıcı ihtiyacı bu. 3G'nin ülkemizde de aktive olmasıyla birlikte göreceksiniz ki bu cihazlar birbiriyle tamamen cep telefonu bünyesinde iç içe geçmiş hale gelecek."


Üçüncü dönüm noktası


İki büyük dönüşüm noktası internet ve mobil iletişimin ardından 3G'nin iletişim alışkanlıklarındaki en büyük sıçrayışı oluşturacağını belirten Ericsson Türkiye Pazarlama Müdürü Cenk Kırbaş, "3G kurumsal iş çözümlerinde de saha ekiplerinin kontrolünden komple uzaktan yönetime kadar çok geniş bir alanda zaman ve enerji yönetimini, iş verimliliğini doğrudan etkileyecek sürdürülebilir bir iş yapış biçimi sunacak. Artı değer yaratacak servisler ile sektörler arasında yakınsama yaratılacak. Hızlı mobil internet, görüntülü konuşma, mobil TV tüm dünyada en çok ilgi görecek olan servisler. Ericsson Consumer Lab 2008 araştırmamızın sonuçlarına göre Türk tüketicisinin kullanım alışkanlıklarına baktığımızda internet arama motorlarını kullanmak, kişisel e-posta, haberlere ya da diğer bilgilere erişmek, anında mesajlaşma programlarını kullanmak, online oyunlar oynamak, müzik indirmek, resim görüntüleyip transfer edebilmek, sosyal ağlara katılmak en öncelikli sırada yer alıyor. Hızlı mobil genişbantın sağladığı olanaklar yenilikçi servis geliştirmek için insanlara yeni alanlar açıyor. Dünyadaki örneklerde hızlı trenlerde, taksilerde mobil genişbant erişimi sağlanıyor. Konum bazlı servislerle birleştirildiğinde hiçbir konuşma yapmadan tek tuşla taksi çağırmak da mümkün, yürürken kulaklıkla adres tarifi almak da. Tamamen yaratıcılığa açık bir uygulama pazarı bizi bekliyor olacak" şeklinde değerlendirme yaptı.3G Destekli Hayat: Bölüm 13G Destekli Hayat: Bölüm 23G Destekli Hayat: Bölüm 4