Genel 15 EKİM 2008 / 07:31

21. yüzyılın öğretmenleri ve halka ucuz bilgisayarlar

Latin Amerika BT pazarını ele alan yazı dizimizin son bölümünde eğitim projelerini bir bir başlatan Peru ve halka ucuz bilgisayar sunmayı hedefleyen Kolombiya yer alıyor.

Latin Amerika BT pazarını ele alan yazı dizimizin son bölümünde eğitim projelerini bir bir başlatan Peru ve halka ucuz bilgisayar sunmayı hedefleyen Kolombiya yer alıyor.



Viva la Tecnología Informática (Bölüm 4)


Peru


30 milyon kişinin yaşadığı Peru'da 90’lı yılların özellikle ikinci yarısı giderek artan, kısıtlamaların kalktığı ve özelleştirmelerin olduğu bir pazar ekonomisinin oluşumuyla geçti. Bu durum, başta Kuzey Amerika holdinglerinin ve Avrupa şirketlerinin pazara egemen olması sonucunu doğurdu. Bu konuda İspanyol şirketlerinin telekomünikasyon alanındaki egemen konumları örnek olarak verilebilir. Nisan 2006 tarihinde Peru Amerika ile serbest ticaret sözleşmesi imzalamıştı. Peru’daki BT pazarı Latin Amerika bölgesindeki ufak boyutlu pazarlardan biri olmasına rağmen, bir büyüme potansiyelini de beraberinde taşıyor. 2012’ye kadar olan dönemde yıllık yüzde 8’lik bir oranla büyüme yaşayacağı öngörülüyor. Peru’da özellikle kamu sektöründe birçok BT yatırım potansiyeli bulunduğu belirtiliyor. Genel BT ürünleri ve servisleri harcamalarının 2008 sonunda 880 milyon dolarlık bir rakama ulaşması beklenirken, 2010 tahmini ise 1 milyar dolar. Kurumsal pazarda ve perakendede BT donanımına talep artıyor. PC penetrasyonu yüzde 15 civarında. Peru’da özellikle kamu sektöründe birçok BT yatırım potansiyeli bulunduğu belirtiliyor.


Şu anda kamu toplam BT harcamalarının yüzde 10’unu karşılıyor. Peru hükümeti yerel yazılım şirketlerine destek ve teşvik veriyor. Peru hükümeti 2012’de 100 milyon dolarlık yazılım ihracatı gerçekleştirilmesini hedefliyor. Diğer yandan, Peru hükümetinin odaklandığı konulardan biri de okullardaki bilgisayar sayısını artırmak. Bu konuda uygulanan ulusal programın adı “21. Yüzyılın Öğretmenleri”. Program öğretmenleri çok uygun fiyatlarla bilgisayar sahibi yapmayı amaçlıyor. Hızla gelişen bir PC pazarı Peru, Latin Amerika’nın en hızlı gelişen PC ve dizüstü bilgisayar pazarlarından birine sahip. Bu da uluslararası şirketlerin iştahını kabartıyor. Peru’nın bilgisayar ve bilgisayar aksesuarları pazarı 2012’ye kadar olan dönemde yüzde 7’lik büyüme yaşayacak. 2007’de bilgisayar satışları 381 milyon dolarlık bir rakama ulaştı. 2012’deki öngörü 500 milyon dolar. Peru’daki yazılım pazarının 2007 hacmi 98 milyon dolar idi. 2008 sonu tahmin ise 106 milyon dolardı. Bu alanda yıllık büyüme öngörüsü yüzde 8. Peru’nun BT servis pazarı 2007’de yüzde 12 büyüyerek 269 milyon dolara ulaşmıştı. 2008 sonu yüzde 10’luk büyüme bekleniyor. Peru’daki internet kullanıcılarınn sayısı nüfusun yüzde 22’sine karşılık gelen 6,2 milyondu.


Kolombiya


42 milyon kişinin yaşadığı Kolombiya, Güney Amerika´nın en önemli üretici ülkelerinden biri. Karanfil üretiminde dünyada birinci sırada yer alan Kolombiya, kahve üretiminde de dünyada Brezilya´dan sonra ikinci sırada geliyor. Ülkede 2006 yılı Mayıs ayında yapılan seçimleri ABD yanlısı olarak bilinen Alvaro Uribe ikinci kez kazanmıştı. Diğer yandan Kolombiya Latin Amerika’nın en karmaşık ve kaotik ülkelerinden biri. ABD’nin ülke siyasetindeki egemenliği, yıllardır süren şiddet olayları, uyuşturucu mafyasının ülkedeki gücü bu ülkeyi çok da düzlükte görmememize sebep oluyor.


Kolombiya’da BT pazarının 2012’ye kadar olan dönemde ortalama yüzde 11’lik bir oranla büyüyeceği öngörülüyor. Ülkede BT pazarında özellikle tüketici elektroniği segmentindeki büyüme sektörün itici gücü. Böyle olunca da teknoloji perakendeciliği sektörü için de büyük bir potansiyel ortaya çıkıyor. BT ürünleri ve servislerinde toplam harcamanın 2009’da 2 milyar dolar, 2012’de ise 2,5 milyar dolara ulaşacağı bekleniyor. Her şeye rağmen Kolombiya BT pazarı kıtadaki en gelişmiş pazarlardan biri değil. Fakat Kolombiya hükümetinin ülkede bilişim pazarını geliştirme yolunda çeşitli sayısal gelişim programlarını yürürlüğe sokuyor. Ülkede bankacılık, üretim, sağlık ve telekom sektörlerinin büyümesi önümüzdeki yıllarda hiç kuşkusuz BT pazarını da büyütecek. Yazılım devlerinin ilgisi de bu sektörlerde yoğunlaşıyor. Diğer yandan BT yatırımlarının yaklaşık dörtte üçü halen büyük ölçekli şirketlerden geliyor. Küçük ve orta ölçekli şirketlerde yatırım halen düşük, bu da bilişim şirketlerinin ilgisini KOBİ’lere yöneltiyor. Yüzde 10’luk PC penetrasyonu kıtadaki en düşük penetrasyon oranlarından.


Kolombiya İletişim Bakanlığı ICT inisiyatifleri için 8,4 milyon dolarlık bir bütçe ayırdı. Bu 2007’ye göre iki kat artışa denk geliyor. Bölge ülkelerin şirketleri de Kolombiya pazarına ilgi duyuyor. Brezilyalı şirket Datasulhas, ikisi Bogota ve biri Medellin’de olmak üzere üç yeni ‘franchise’ operasyonu açtı. 2012’ye kadar olan dönemde Kolombiya’nın bilgisayar ve bilgisayar aksesuarları pazarı yıllık ortalama yüzde 6 büyüyecek. 2007’de bilgisayar satışları 676 milyon dolar olarak gerçekleşti. 2012’de bunun 900 milyon dolara ulaşması öngörülüyor. Ülkede en hızlı gelişen bölüm dizüstü bilgisayarlar.


Kolombiya yazılım pazarı önümüzdeki yıllarda önemli fırsatlara gebe. Yazılım pazarında tedarik zinciri yönetimi sistemleri, CRM ve ERP gibi alanlarda talep artacak. Büyük şirketlerin yanısıra KOBİ’ler de ayakta kalmak için bilişim yatırımlarına önümüzdeki dönem ağırlık verecekler. BT servisleri pazarındaysa 2008 sonunda yüzde 9’luk büyüme bekleniyor. Kolombiya’da internet kullanıcılarının sayısı 2007’de 8,5 milyona ulaştı. Bu rakamın toplam nüfusa oranı yüzde 18. Genişbant abonelerinin oranıysa sadece yüzde 2,5’te kalıyor. 2008’de Colombia’s High Council for Reintegration (ACR), iç savaşın yıkıcı etkilerini silmek ve teknoloji yatırımlarına hız vermek için ülkedeki internet kullanıcılarının sayısını 10 milyona çıkarmak üzere bir program ortaya koydu. Zona Clic adlı programa göre 90 bin bilgisayarın halka ucuz fiyatlarla ulaştırılması planlıyor. ACR bu konuda HP, Intel ve Microsoft gibi şirketlerle işbirliği içinde.