Ekonomi 24 NİSAN 2015 / 12:44

E-ticaret sektörü 2015’te hız kesmiyor

Türkiye’de e-ticaret sektörünün özellikle ödeme yöntemleri konusunda gelişmeye ihtiyacı varken, tüm dünyayla birlikte gerçek zamanlı satın alma eğilimi artıyor. 



Bu yıl içerisinde e-ticaretin gideceği yönü sektörün temsilcileri paylaştı. Buna göre dijital ödemeler hızla artarken dünyada olduğu gibi Türkiye’de de ödeme sistemlerinin gelişimiyle e-ticaret hacmi artmaya devam edecek.

iyzico CEO’su Barbaros Özbugutu’nun verdiği bilgilere göre, 2015 Mayıs ayında uygulamaya konulacak 6493 nolu “Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Kanunu” ödeme sistemleri sektöründe taşları yerinden oynayacak. Zira ödeme faaliyetlerine odaklanmış firmalar, yasayla birlikte hem altyapı hem de iş süreçleri anlamında yeni yatırımlar yapmak zorunda kalıyor. Bu noktada, yüksek yatırım maliyetleri ve tüm teknik iş süreçlerini karşılamayacak çok sayıda firma ya pazardan çekilmek durumunda kalacak ya da satın almalarla başka büyük yapılara dahil olacaklar. Ayrıca küresel markaların ödeme sistemleri sektörüne giriş yapacağını öngörüyoruz. Tüm bunlar düşünüldüğünde, ilk bakışta sektörde küçülme yaşanıyor gibi görülse de resmin bütününe baktığımızda ekonomiye hareketlilik getirecek bir büyüme yaşanacak.

E-ticaret ve ödeme sistemleri sektörlerinde mobilitenin etkisi artarak devam edecek. Türkiye’de kişi başına ortalama 2,4 adet kredi kartı düşüyor. Bu da yaklaşık 23 milyon kişinin kredi kartı kullandığı anlamına geliyor. Bunların arasından 10 milyon kişi yani neredeyse yarısı İnternet’ten alışveriş yapıyor. İnternet kullanan fakat İnternet’ten alışveriş yapmayan kitle epey büyük. E-ticareti yaygınlaştırmak için kredi kartlarının yanı sıra başka ödeme çözümlerini, örneğin EFT ve havale gibi klasik ödeme çözümlerini de e-ticarete uyumlu hale getirmek gerekiyor. Bundan sonraki adım ise mobil cihazlardan alışveriş yapmayı çok daha kolay hale getirmek olmalı. Mobil cihazlardan alışveriş yapmaktan ziyade değişik gün içerisinde yaşanan “problemleri” çözen uygulamalar yaygınlaşacaktır. Mobil alışveriş deneyimini kolay ve akıcı tutan siteler mobil oranlarını yükselteceklerdir.

Ödeme sistemleri çeşitlenmeli

Türkiye’de e-ticaret için tercih edilen ödeme sistemleri arasında, kartlı ödemeler yoğun bir biçimde kullanılıyor. Nisan 2014 rakamlarına göre 57,2 milyon kredi kartı ve 100,8 milyon banka kartının kullanılmasından kaynaklı olarak e-ticaret için yüzde 93’lük oranda kartlı ödeme sistemleri ön plana çıkıyor. Kredi kartları ise yüzde 68’lik payı ile taksitlendirme yapan sadakat kartları ve yüzde 32’lik pay ile tek çekim Master / Visa kartları olarak kendi bünyesinde ikiye ayrılıyor. Türkiye, Avrupa içerisinde Birleşik Krallık’tan sonra en fazla kart kullanım oranına sahip 2. ülke konumunda.

Buna karşın, kart kullanımına paralel olarak çevrimiçi alışveriş yapan kullanıcı sayısı hala yüzde 1,5 civarında. Online alışveriş oranı İngiltere ve ABD’de ise yüzde 8-10 civarında. Türkiye’de bu noktaya gelmek için öncelikle alternatif ödeme yöntemlerine önem verilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Yurtdışında bir ödeme işleminde ortalama 5-8 arası ödeme yöntemi sunulurken, Türkiye’de neredeyse sadece kredi kartıyla yetiniyoruz.

Gerçek zamanlı satın alma hızlanacak

Performans pazarlama teknolojileri şirketi Criteo, 2015 yılı içerisinde e-ticaret sektöründe etkili olacak en önemli eğilimlere ışık tutan 2015 E-Ticaret Sektörü Öngörüleri Raporu’nu (2015 eCommerce Industry Outlook Report) yayınladı. Milyarlarca online ticari işlem verilerinden alınan içgörülere dayanarak hazırlanan raporda öne çıkan dikkat çekici öngörüler ise şu şekilde sıralanıyor:

• Çapraz-cihaz (cross-device) yetkinliklerinin artırılması, 2015 yılının en önemli odak noktalarından biri olacak: Temmuz 2014’te Criteo ve Digiday tarafından yapılan araştırmaya göre perakende sektörü yöneticilerinin ve reklam ajanslarının yüzde 58’i, çapraz-cihaz (cross-device) teknolojisini 2015 yılı mobil pazarlama aktivitelerinin en önemli ayağı olarak görüyor.

• Kendine has reklamlarda (native advertising) görülen hızlı artış, gerçek zamanlı satın alma (programmatic buying) ile ivmelenecek

• “Webrooming” ve “showrooming” aktivitelerinin satışları üzerindeki artırıcı etkisi göz önüne alındığında, fiziki bir varlığı olan perakendeciler 2015 yılında yoğun bir biçimde online stratejilere odaklanacaklar.

• Perakendeciler, mobil uygulama yeniden-etkileşimlerine büyük önem atfedecek: Temmuz 2014’te Criteo ve Digiday tarafından yapılan araştırmaya göre perakende sektörü yöneticilerinin ve reklam ajanslarının yüzde 42’si, tüketici etkileşimini 2015 yılı mobil uygulama stratejilerinin en önemli hedefi olarak görüyor.

Raporun sonuçlarını değerlendiren Criteo Başkanı ve COO’su Eric Eichmann, şunları söyledi: “Tüketicilerin online alışveriş alışkanlıklarının çok hızlı bir biçimde geliştiği göz önüne alındığında, 2015 yılının e-ticaret sektörü için oldukça dinamik bir yıl olacağını görüyoruz. Birden fazla ekran önünde geçirilen zamanın artması, reklamverenlerin tüketicileri hedeflerken daha fazla karmaşayı yönetmesi gerektiği anlamına geliyor. Bu bakımdan çapraz-cihaz (cross-device) hedeflemesi ya da mobil cihazlara uyumlu web siteleri ve uygulamalar gibi çözümlere yatırım yaparak sektör ivmesinin bir adım önüne geçen reklamverenler, tüketicilerin isteklerine cevap verme ve satışlarını artırma konusunda en avantajlı pozisyona sahip olacaklar.”