Donanim 14 TEMMUZ 2009 / 21:01

Sonunda İçerikler Dağıldı

Yıllardır süre gelen bir alışkanlık son zamanlarda ciddi bir şekilde tersine döndü.

Yıllardır süre gelen bir alışkanlık son zamanlarda ciddi bir şekilde tersine döndü.

İçerik üreticileri yani büyük stüdyolar ve yapımcılar bundan 5 - 6 yıl öncesinde içeriklerini Internet'e koymaya bile sıcak bakmıyorlardı. Onlara göre Internet güvensiz bir mecraydı çünkü.


Koymaya karar verdikleri içerikleri de ancak kendi platformlarında yayınlıyor ya da iTunes gibi mecralarda büyük anlaşmaların ardından boy gösteriyorlardı. Amaç TV'de veya sinemalarda yayınlanan içerikleri, sonrasında Internet üzerinden de satarak ek bir gelir kazanmaktı. Aradan geçen yıllarda bu işin hiç de öyle olmadığı anlaşıldı. Kimse elini cebine atıp içeriğe para ödemiyordu.


Bunun sonucu olarak yapımcılar yine kendi sitelerinde, ABC örneğinde olduğu gibi dizilerini TV'de yayınlanır yayınlanmaz, izletmeye başladılar, tabii ki bedava olarak ve başına reklam alarak. Aslında önceki modele göre başarılı bile oldular. Daha fazla trafik çektiler, reklamdan kazanç elde etmeye başladılar ancak yine de büyük bir sorun vardı, artık internet değişmişti; insanlar interneti sosyal ağlar üzerinden takip ediyordu. Bu nedenle sitelerine trafik çekmek çok kolay olmadı, özellikle Facebook gibi sitelerin neredeyse video paylaşım platformuna dönüştüğü ortamda insanlar zaten kendilerini oyalayacak yasal veya yasal olmayan içeriklere rahatça ulaşabiliyor ve bunları çok kısa sürede binlerce kişiyle paylaşabiliyordu.


Tüm bunların sonucunda yeni bir kavram ortaya çıktı "Content Syndication". Aslında tam Türkçe karşılığını oturtamadım ama "İçerik Paylaşımı" diyebiliriz. Bunun en güzel örneğini Hulu.com gerçekleştirdi. Eskiden elindekini paylaşmayan stüdyoları elindekini dağıtmaya ikna etti ve Hulu.com'u sosyal ağlara açtı. Artık Hulu.com'da bir dizi seyrediyorsanız bunu Facebook'taki arkadaşlarınızla paylaşabiliyorsunuz.


Facebook üzerinde yine Hulu.com'a ait olan Video Oynatıcı gözüküyor. Başında yine Hulu.com'da olduğu gibi reklam videosu dönüyor ve ardından içeriği izliyorsunuz. Her şey sonuna kadar yasal. Nihayet içerik üreticileri ve dağıtıcıları eski amaçlarına geri döndü, hazırladıkları web sitelerine değil, içeriklerine trafik almaları gerektiği akıllarına geldi.


Bu yöntem ne kadar başarılı olur zaman gösterecek ancak yine de bugüne kadar internet üzerinde düşünülmüş video dağıtımı konusunda ayakları yere basan ilk model gibi duruyor.