Donanim 01 NİSAN 2010 / 16:07

Şimdi bana iptal olan projelerimi verseler (1)

Maalesef belli bir büyüklüğü geçmiş şirketler için bile öncelikli hedef, kolay para kazanabilmek.

Maalesef belli bir büyüklüğü geçmiş şirketler için bile öncelikli hedef, kolay para kazanabilmek.

Benim bildiğim en güzel kasırga tasvirleri Stephen King yapar. Yazarın olay kişi etkileşimlerini anlatımı o kadar güçlüdür ki başınızın üstünde bulutlar dolaştığını hissedebilirsiniz. Ama gerçek bir kasırga gördüyseniz (en azından televizyonda), o zaman bunun ne büyük bir güç olduğunu hissedersiniz.

Gelişmiş ülkelerde kasırga, tsunami gibi doğal afetleri izlemek ve önceden uyarmak amacı ile görev yapan kuruluşlar vardır. Bu sayede felaketlere karşı hızlı reaksiyon gösterebilmeleri ve kayıpları azaltılabilmeleri mümkün oluyor. Yüksek teknoloji kullanan bu kurumlar binlerce insanın canının kurtarılmasına ve büyük maddi hasarların önlenmesine yardımcı oluyor.

Anlık olarak dünyayı takip edebildiğimiz bu günlerde sahip olduğumuz teknolojik imkanlar ve iletişim ağı afet kriz merkezinden aşağı kalır durumda değil. Dünyayı saran bilgi ağı ve gerçek zamanlı iletişim sayesinde birçok gelişmeyi sansürsüz ve doğru bir şekilde izleyebiliyorsunuz. Bu kadar imkana karşın kaotik olan soru ise, neden ayağımızı sürekli aynı çukura soktuğumuz.

Bunun cevabı iş yapış kültürümüzde saklı. Maalesef belli bir büyüklüğü geçmiş şirketler için bile öncelikli hedef, kolay para kazanabilmek. Bu heves sayesinde üzerimize gelen trene doğru güzümüzü ve kulağımızı kapalı bir şekilde koşabiliyoruz.

2009 krizinin henüz ilk emarelerinin sadece ekonomi dengelerinde yer aldığı dönemlerde yaşadığım bir müşteri görüşmesini aktarmak istiyorum. Sektörünün liderlerinden olan ve ‘kapalı gişe' üretim yapan bir firmada ziyaretimiz sırasında fabrikanın sahibi (şimdiki müşterimiz) önümüzdeki 3 yıl için üretim hacminin dolu olduğundan bahsediyordu.

Bu tip işletmelerin yüzde 90'ını yenilik ve Ar-Ge ile ilgili görüşmelerimizde aynı tepkiyi verir: "Benim bu tür maliyet yaratıcı işlere ayıracak zamanım yok. Kapasitem dolu, keyfim yerinde." Oysa yenilik ve Ar-Ge hiçbir zaman bir kişinin departmanı, işi ya da salt maliyet kalemi değildir. Şimdi yapmayayım sonra yaparım da diyemezsiniz. Önemli olan belli bir strateji çerçevesinde devam eden bir süreç oluşturmak ve sürekliliği sağlamaktır.

Maalesef bu müşterimizin de durumu kavrayabilmesi için acı ilacı içmesi gerekti. Bunun detaylarını da haftaya paylaşalım.