Donanim 27 OCAK 2009 / 07:33

Navigasyon Dosyası: Bölüm 2

Bu bölümde Türkiye'deki harita ve uygulamaların yeterliliklerini gözden geçireceğiz.

Bu bölümde Türkiye'deki harita ve uygulamaların yeterliliklerini gözden geçireceğiz.


Navigasyon Dosyası'nın tamamının PDF'sini buraya tıklayıp indirebilirsiniz...Türkiye’de navigasyonun etkili kullanımı için harita
ve uygulamalar yeterli mi?


 
Navigasyon çözümleri yerel pazarlara göre değişiklik
gösteriyor. Cihazınız ne kadar gelişmiş olursa olsun, yerel harita yüklü
olmadıkça kullanışsız kalıyor. Bu yüzden ürün seçimi kadar harita desteği de
büyük önem taşıyor. Ayrıca son dönemde navigasyonda POI
(Point of interest - İlgi çekici nokta) kavramı da önem kazanmaya başladı. POI
desteği ile harita üzerindeki hastane, eczane, otel, müze, restoran, benzinci
gibi farklı mekânlar gösterilebiliyor. Bu konudaki bir diğer gelişme de
kullanıcıların harita üzerindeki bilgileri kişiselleştirebilmeleri ve POI
bilgilerini kendilerinin güncelleyebilmeleri.

 

Sürekli değişen
trafik yönleri ve sokak isimleri


 

Navigasyon yazılımına harita hazırlamakta en çok
karşılaşılan sorunun ülkemizdeki sokakların trafik yönlerinin ve isimlerinin
sıkça değişmesi olduğunu söyleyen Lidyum
Bilişim Nav N Go iGO Yazılımları Ürün Sorumlusu Namık K. Şengöz
“Bu sebeple
elinizden geleni yapsanız bile bazı noktalarda yetersiz kalabiliyorsunuz” diyor.
Nav N Go’nun belirli zamanlarda harita güncellemesi yayınlayarak
kullanıcılarına en güncel yol haritalarını sunduğunu söyleyen Şengöz bunun
yanında restoran, hastane, araç kiralama, otel ve büyük iş merkezlerinin POI
seçeneğine eklenerek kullanıcıların istedikleri noktaları kolayca bulmalarının
sağlandığını ifade ediyor. Şengöz, hazırladıkları yazılımların son versiyonundan
örnek vererek Türkiye’de 550.000 kilometre yol, 143.000 adet POI
ve 41.832 adet şehir merkezinin detaylı haritaları bulunduğunu, ayrıca kapı
numaralarının da eklenmiş durumda olduğunu ve her güncelleme ile bu rakamların
arttığını bildiriyor. Şengöz yeni yazılımlarının özellikle büyük şehirlerde ve turistik
bölgelerde ihtiyaç duyulan POI’lere yeteri
kadar sahip olduğunu söylüyor.

 

Xetec Türkiye
Distribütörü Murtaş Elektronik Pazarlama Müdürü Banu Karpat


navigasyonun etkili kullanımı için veri doğruluğu kadar POI
bolluğu ve doğruluğunun da çok önemli olduğuna dikkat çekiyor. Dünyada veriyi zenginleştiren
en önemli unsurun POI’nin yanı sıra o POI'ye
ait telefon, iştigal sahasının detaylı anlatımı gibi ek bilgiler olduğunu
söyleyen Karpat ülkemizde POI konusunda veri
konusunda olduğundan biraz daha fazla eksiklik olduğunun altını çiziyor. Bunun
en önemli sebebinin haritacıların yeterince kaynağa sahip olamaması olduğuna
değinen Karpat geliştirilemeyen kaynaklar ve gereksiz sert rekabetin
haritacıların verilerini daha iyi hale getirmesini engellediğini
belirtiyor. 

 

Karpat, “Esasında navigasyon kalitesi özel sektörün olduğu
kadar devletin de, büyük otomotiv gruplarının da bir meselesidir. Yurtdışında
dev veri üreticileri ancak büyük kaynakların aktarımı ile şu
anki yüksek kalite haritalara sahip olmuşlardır. Yol yapımında ve
kentleşmede belli bir düzen olmayan ülkemizdeki harita maliyeti diğer
ülkelerden daha fazla ve oluşturulması da aynı zamanda daha zordur” diyor. 

 

Harita kalitesi
artıyor


 

Ramar Türkiye
Distribütörü MersaSistem Pazarlama Müdürü M. Fatih Erünsal
şu anda Başarsoft’un
81 ili kapsayan haritasının yeterli olduğunu ve haritanın sürekli geliştirildiğini
söylüyor. Erünsal’a göre “iGO ile beraber navigasyon cihazlarına yönelik harita
ihtiyacını karşılayan Başarsoft düzenli güncellemeler ile Türkiye haritası
kalitesini arttırıyor. Türkiye’de GPS pazarı
geliştikçe ve talep arttıkça haritalar çok daha güncel ve kapsamlı olarak
yapılandırılacaktır. POI adeti olarak da
270.000’nin üzerinde nokta tanımlı, ki bunun da şu aşamada yeterli olduğunu
düşünüyoruz.

 

TomTom Türkiye Ülke
Müdürü Özgür Yiğiter
POI ve haritanın
yanında, kullanıcıların birbirleri ile bilgi alışverişinde bulunmalarını
sağlayacak uygulamaların da büyük önem taşıdığını belirtiyor. Her yıl mevcut
yol ağının ortalama yüzde 15’inin değiştiğine dikkat çeken Yiğiter bu oranın
hızlı büyüyen bölgelerde eklenen yeni yollar, inşa edilen yeni apartmanlar ve
yeni çevre düzenlemeleri ile yüzde 40’a kadar çıkabildiğini söylüyor. Yiğiter bu ortamda kullanıcıların cihazlarında bulunan
haritaları en güncel haritalarla güncellemelerine olanak tanıyan teknolojilere
işaret ediyor. Yiğiter temsil ettikleri markanın geliştirdiği bir teknoloji
sayesinde kullanıcıların, cihazlarının ekranına birkaç dokunuş yaparak, sokak
adları, yol hız limitleri, kapalı yollar ve hatta telefon numaralarındaki
değişiklikler gibi güncelleştirmeleri kolaylıkla yapabildiklerini ifade ediyor.
Teknoloji sürücülerin kendi haritalarında değişiklik yapmalarına ve diğer
kullanıcılar tarafından yapılan harita değişikliklerinden faydalanmalarını
sağlıyor.  Garmin Türkiye
Distribütörü Baytekin Ltd. Firma Sahibi Cem Baytekin
konu hakkındaki görüşlerini: “Haritalar yeterli seviyeye
geldi sayılır, fakat özellikle Ulusal Adres Veri Tabanı (UAVT) gereksinimi için
yapılan sokak adı ve kapı numarası değişikliklerinin uygulanıp, bitmesi ve
vatandaşların öğrenmesine kadar hala epey vakit geçecek gibi görünüyor. Örneğin;
artık bir ilçede aynı sokak adından ancak bir tane bulunacak” sözleriyle
özetliyor. POI konusunda durumun çok
daha iyi olduğunu belirten Baytekin, “özellikle Google gibi birçok mecraya
harita üreten bir firma sayesinde çok detaylı bir POI
katmanı mevcut. Şu an beklenen iyileştirme ise, POI’lerin
web adresi, telefonu vb. gibi bilgilerinin sistemlere entegre edilmesi. Şu anda
bu veriler çok yeterli değil” diyor.

 
Veriler
kişiselleştirilebiliyor


 
Pioneer Türkiye
Distribütörü Digicom Pazarlama Müdürü Çağla Yılmaz
kapsamlı POI
noktaları dışında Pioneer’ın tüketiciyi navigasyon konusunda daha etkili kılmak
için geliştirdiği bir bilgisayar programından bahsediyor. Bu program sayesinde
navigasyon kullanıcısı bilgisayarında kendi POI
bilgilerini oluşturarak, navigasyon cihazına yükleyebiliyor.

 

Medion Türkiye
Distribütörü ANATECH A.Ş. Pazarlama ve İletişim Müdürü Recep Alper Üzel
şu
anda harita ve uygulamaların yeterli olduğuna inanıyor. Üzel, “Harita tedarik
şirketleri bu hususta bizce şu anda var güçleriyle çalışıyorlar. Büyük
şehirlerin hemen hemen hepsinin detayı çıkartılmış durumda. Gün geçtikçe daha
detaylı olacağı kanısındayız. Tabi bu durum harita tedarikçisinin sık
aralıklarla güncel haritayı revize etmesine bağlı” diyor.

 

Navking Route 66
Türkiye Distribütörü Kaan Ltd. Satış Yöneticisi Onur Karaahmetoğlu
Türkiye
gibi şehir planlaması ve yerel yönetimler konusunda gelişmekte olan ülkelerde
harita ve POI noktalarının güncellenmesi
konularının diğer ülkelerde olduğu gibi hızlı olamadığını söylüyor.
Karaahmetoğlu; markalarıyla 81 il karayolu ulaşımı, 63 ilde cadde ve sokak
detaylarını müşterilerine ulaştırdıklarını belirtiyor. Karaahmetoğlu 2009’un
ilk çeyreğinde çıkaracakları ücretsiz harita güncellemesi ile 75 ilde cadde,
sokak, mahalle ve köy detaylarının yanı sıra Türkiye genelinde yüzde 30 kapı
numarası bilgisini de sunacaklarını söylüyor.





 

Navigasyon Dosyası: Bölüm 1'i okumak için tıklayın...Navigasyon Dosyası: Bölüm 3'ü okumak için tıklayın...Navigasyon Dosyası: Bölüm 4'ü okumak için tıklayın...Navigasyon Dosyası: Bölüm 5'i okumak için tıklayın...Yarın: Navigasyon, yol bulmanın yanı sıra özellikle POI (İlgi çekici nokta) gibi uygulamalar için de tercih ediliyor mu?

 

Navigasyon
cihazı hediyeli kampanya için tıklayın...