Donanim 06 OCAK 2009 / 08:47

Laptop'la çalışırken vücudunuzu unutmayın

Dizüstü bilgisayarlar, yüksek teknolojinin hızını iş yaşamına taşıyor ve büyük kolaylıklar sağlıyor. Ancak bu bilgisayarların duruş bozukluğu, omuz, boyun kuşağı ve bel kaslarının zorlanması gibi sorunlara yol açabileceği belirtiliyor.

Dizüstü bilgisayarlar, yüksek teknolojinin hızını iş yaşamına taşıyor ve büyük kolaylıklar sağlıyor. Ancak bu bilgisayarların duruş bozukluğu, omuz, boyun kuşağı ve bel kaslarının zorlanması gibi sorunlara yol açabileceği belirtiliyor.


Dizüstü bilgisayarla çalışırken kullanıcıların ister istemez öne doğru eğildiğini belirten , birçok kişinin de bilgisayarı kucağına alarak çalıştığını söylüyor. Bu durum kullanıcılara duruş bozukluğu, omuz, boyun kuşağı ve bel kaslarının zorlanmasının yanı sıra şiddetli ağrılar olarak geri dönüyor. Klavyeyi kullanırken ise bilek ve omuz eklemleri zorlanıyor; bu da ağrılara neden oluyor. Yapılan bilimsel araştırmalara göre el bileğini dakikada iki buçuk kez hareket ettirmek ve dakikada 10 kez bileği zorlayıcı hareketleri, tekrarlı olarak yapmak, el bileği ve omuzlarda eklem ağrılarına yol açıyor.


Laptop kullanırken sağlığı korumanın yolları


- Dizüstü bilgisayarı fare ile kullanmak, fazla sayıda bilek ve omuz hareketine yol açıyor. Bu nedenle klavyeyi kullanmak daha doğru. Ellerin aşağı eğik ya da yukarıda olmaması gerekiyor. En sağlıklı duruş ise bileklerin masa ve klavyeye paralel olarak durması.


- Oturulan masanın yüksek olmaması, omuzların yüksekte kalmaması gerekiyor. Düzgün duruş pozisyonunda omuzlar ne aşağı inmemeli ne de yukarı çıkmamalı. Yüksek masalar çalışmak için uygun değil.


-Ayakların altına destek konmalı, ayaklar yere tam temas etmelidir.


- Fare kullanırken, ele sağa ve sola doğru yelpaze şeklinde hareket yaptırmak zorlayıcı hareketlere neden oluyor. Bunun için geliştirilen bilek ve eli destekleyici ürünler kullanmak önemli.


- Dizüstü ile çalışırken kişinin başını aşağı ya da yukarı tutmaması, klavyeyi kucağına alarak çalışmaması gerekiyor. Bu fazla sayıda baş hareketi yapılmasına, boyun ve omuzların tutulmasına yol açıyor.


- Bel boşlukta kalmamalı, mutlaka desteklenmeli. Kaykılarak oturulunca bel boşlukta kalır ve çeşitli sorunlar oluşur. Bu nedenle sırt desteği önemli. Çünkü sırt kaslarının zayıflaması, kamburluğa neden oluyor. Bel desteklenirse, belin arka eklemlerine binen yük azalıyor.


- Tüm bu sorunlar için özel fareler, fare altlıkları, klavyeler, ön kolu destekleyen malzemeler, kol, boyun, sırt yastıkları, bileği destekleyen ürünler bulunuyor. Bele ortopedik yastık olmasa da küçük bir yastık da konularak koruma sağlanabiliyor. 


- Çalışırken küçük molalar verilip esneme egzersizleri yapılmalı. Boyun, sırt, omuz kuşağı kasları için yapılan egzersizlerin yanı sıra ayağa kalkıp dolaşmak gerekmekiyor.  


- Çalışma hızı bize vücudumuzu unutturduğu için ağrılar özellikle akşamları artıyor. Eklem kilitlenmeleri, fibromiyalji gibi sorunlar oluşuyor. Duruş bozuklukları çeşitli fıtıklara da zemin hazırlıyor. Çalışma performansını olumsuz yönde etkiliyor.  


- Hem basit hem de başkasına bağımlı olunmayan en güzel egzersizler yürüyüş ve yüzmedir. Haftada en az 3 gün yarım ya da bir saat süreyle yüzmek; her gün bir kaç dakika da olsa egzersiz yapmak çok faydalı. 


- Haftada 2-3 gün yarım saat süreyle yapılabilecek tüm vücut kaslarını çalıştıran pilates, jimnastik egzersizleri, düşük ağırlıklarla egzersizler de çok yararlı. Esneme, güçlendirme evde ya da spor salonlarında yapılabiliyor. 


- Zamana karşı iş yapanlara, yoga, reiki ve meditasyon öneriliyor. Bu çalışmalardaki nefes alma ve zihinsel gevşeme teknikleri oldukça yararlı.