Donanim 09 TEMMUZ 2010 / 05:21

"Kullanıcı sayımız 2011'de milyarı bulacak"

Facebook'un iddiası gerçekleşebilir mi? Genişleme sorumlusu Javier Olivan anlatıyor.

Facebook'un iddiası gerçekleşebilir mi? Genişleme sorumlusu Javier Olivan anlatıyor.


Geçtiğimiz ay Facebook CEO'su Mark Zuckerberg kullanıcı sayılarının 2011 yılında 1 milyarı bulacağını garanti etti. Bu dile kolay hedefe nasıl ulaşılacağı ise merak edilen konuların başında geliyor. Zira sosyal ağlardaki üye sayı artışında yavaşlamalar gözleniyor.

SocialBeat isimli internet sitesinin söyleşi imkânı bulduğu Facebook Uluslararası Genişleme Sorumlusu Javier Olivan, şirkete üç yıl önce katıldı ve o sırada 40 milyon Facebook kullanıcısı bulunuyordu. Olivan en önemli genişleme faktörlerini güvenlik anlaşmaları ve taşınabilir cihazlarda bedava kullanılabilen Facebook uygulamaları olarak gösterdi.

Facebook bedava uygulama imkânını kullanıcılarına sunarken de herhangi bir mali yükün altına girmiyor. Olivan'ın ifadesine göre, o ülkede bulunan operatörler tüm veri dolaşım maliyetini yükleniyor. Son olarak Hindistan ve Rusya'daki büyük operatörlerle anlaştıklarını ifade eden Olivan, benzer çalışmaları dünya çapında 50'den fazla operatörle yaptıklarını ifade etti.

Javier Olivan şu anda Facebook kullanıcısının en fazla arttığı bölgenin Endonezya ve Hindistan'ın etkisiyle Güneydoğu Asya olduğunu vurguladı. Ayrıca tüm Asya pazarında, Japonya, Güney Kore, Hindistan, Tayvan ve Facebook'un yasaklı olduğu Çin dışında kalan ülkelerde Facebook en popüler sosyal paylaşım sitesi olmayı sürdürüyor.

Ancak Facebook'un bahsi geçen Asya ülkeleriyle ilgili uzun dönemli planları bulunuyor. Bu ülkelerdeki kullanıcı artışıyla bir milyar rakamının uzak olmadığını bildiren Javier Olivan, ülkelere özel çalışmalarından söz etti.

Japonya'da Twitter ayda 16 milyon farklı ziyaretçi alırken, Facebook sadece 1,2 milyon kullanıcıya ulaşabiliyor. Olivan, şirketin Tokyo'ya en iyi yazılım mühendislerini göndererek oradaki piyasaya uygun, mobil telefon kültürlerine yatkın bir yazılım geliştirmek istediğini belirtti. En büyük problemin, Japon halkının artık neredeyse sadece taşınabilir cihazlar kullandığı ve dokunmatik ekranlara uygun yazılımlar istemesi olduğu düşülüyor.

Hindistan'ta 10,5 milyon Facebook kullanıcısı bulunuyor ve bu sayı artmaya devam ederek Google'ın sosyal paylaşım sitesi Orkut'la arasındaki farkı kapatıyor. Facebook Hindistan'da ilk ofisini yakın zamanda açtı ve Bharti Airtel ile ücretsiz Facebook uygulaması için anlaşma üzere.

Çin'de çok farklı bir durum bulunuyor. Google'ın bu ülkede yaşadığı sorunların benzerini Facebook da yaşıyor. Şu anda 400 milyon internet kullanıcısı bulunan Çin'de erişim yasağı nedeniyle Facebook kullanıcısı bulunmuyor. Ancak Olivan'ın ifadesine göre, Facebook bu ülkeye girmenin de bir yolunu arıyor.

İşlerin Facebook için iyi gitmediği bir ülke de Vietnam. Vietnam da Facebook kullanımı hızla artarken ani bir düşüşle bir milyon kullanıcı sayısına indi. Javier Olivan bunun bir müdahale sonucu olabileceğine inanıyor. Konuyla ilgili çalışmalar yürüttüklerini de sözlerine ekliyor.

Rusya'da Facebook'un iki büyük operatörle bedava uygulama üzerine anlaşmaları bulunmasına rağmen Rus sosyal paylaşım sitesi Vkontakte'nin 75 milyon üyesini yanında Facebook'un sadece 1,2 milyon üyesi bulunuyor. Facebook bu ülke için de Digital Sky Technologies'le anlaşarak üye sayısını artırmayı hedefliyor.

Güney Amerika'nın en kalabalık ülkesi Brezilya'daysa Hindistan'da olduğu gibi Google'ın Orkut'u en popüler sosyal paylaşım sitesi. Facebook'un bu ülkede 4,7 milyon aktif üyeye sahip olduğu biliniyor.

Facebook Uluslararası Genişleme Sorumlusu Javier Olivan yaptığı genel değerlendirmede, "Biz rekabetsizlikle rekabet ediyoruz. Sadece iyi bir ürün ortaya çıkarmak istiyoruz ve dünyanın neresinde olursa olsun o insanlar için etraflarındaki bariyerleri ortadan kaldırmak istiyoruz" dedi. Facebook'un iddia ettiği gibi bir milyar kullanıcı sayısına ulaşıp ulaşmayacağını ilerleyen günlerde göreceğiz.