Donanim 14 ARALIK 2009 / 09:21

Kaç kişiyiz?

Dünyanın en büyük dijital toplumlarından biriyiz belki. Hem de en gençlerinden biri ama hâlâ bu büyük potansiyeli hor görüyoruz.

Dünyanın en büyük dijital toplumlarından biriyiz belki. Hem de en gençlerinden biri ama hâlâ bu büyük potansiyeli hor görüyoruz.

Amazon Kindle 100 ülkeye yayılıyor. Tongo bile var listede ama biz yokuz.

iTunes Store'umuz açık. (!) İçerik son derece gurur verici (!). Çocukların oynayabileceği birkaç oyun ve "nazar değmesin" birkaç haber uygulamamız var! Bunlardan kâr amacı gütmeyen birkaç gönüllü şirket olmasa onlar da olmayacak.

Donanım tarafında durum iç açıcı değil. Oyun konsolları, multimedya telefonlar, oynatıcılar yurtdışının katla üzerinde. Donanımları alsanız bile, içeriği sağlamak sağlam bir kredi kartı gerektiriyor. Genelde de yurtdışı seyahatler ve amazon.com imdadımıza yetişiyor.

Bunları eminim hepimiz düşünüyoruz. Düşünüyoruz da sorun nerede acaba?

Eğer sorun kara listelerde olmamız ise bütün dünya masum da bir tek bizim pazarımızda mı bunlar var? Birkaç yıl önce Barcelona'da son derece merkezi bir Tapas Bar'da bir genç kız elinde Korsan DVD'ler satıyordu. Madrid'te akşam Megastore'lar kapandığında kapılarının önünde dev tezgâhlar açıldığını görmüşlüğüm var.

İki sene önce Singapur'da ünlü Orchard Road'ta harıl harıl megastore ararken, sorduğum genç bir kız bana "Buralarda bir tane vardı, geçenlerde kapandı. Herkes download ediyor, çok doğal" diyordu.

Kara liste ise sebep, biletin sadece bize kesilmesi biraz acımasız değil mi?

Sorun acaba satın alabilecek kitlenin dar görülmesi ve bu yüzden pazarın ticari olarak mantıklı görülmemesi mi?

Acaba imkân olsa oluşacak minimum rakam bir Avusturya'dan, bir Singapur'dan daha büyük olmaz mı? iPhone'lara yurtdışı fiyatının kat be kat üzerini veren bir 300.000 kişi varsa, makul fiyatlı bir Kindle veya iTunes Store'dan alışveriş yapabilecek kitle küçümsenebilir mi? Tabii ki fiyatların da makul seviyelere çekildiğini varsayarak.

Üstelik iyi niyetli adımlar da atıyoruz. Özellikle müzik endüstrisinde kayda değer hamleler yapıldı. GSM operatörlerinin ve ISP'lerin de destekleri ile adımlarımızı güçlendiriyoruz. Sektörel dernekler, akıllı mekanizmalar ile çökmeye yüz tutan bir multimedya sektörünü ayakta tutmaya çalışıyorlar. Belirli kanunlar çıkarıldı, yenileri de yolda. Alınan yol hiç de küçümsenecek gibi değil ama sonucu yeterince değiştiremiyor.

Sonuçta, sanırım problem her şeyin karışımından bir kokteyl. Vergiler yüksek, pazar potansiyeli değerlendirilmiyor, kara korsan damgamız başucumuzda, bürokrasimiz maşallah, bedavaya indirmek varken vb.vb.

Bizde de hatalar var elbette. Bu yüzden bir tarafı suçlamak yanlış.

Ama ne olursa olsun, global hareketlerde, böylesine potansiyel bir pazarken, arka planda kalmak insanın ağırına gidiyor.