Donanim 17 ŞUBAT 2010 / 12:10

Japonlar yapmış

Ar-Ge projeleriyle markanız üzerinde "Japonlar yapmış" etkisi bırakabilirsiniz.

Ar-Ge projeleriyle markanız üzerinde "Japonlar yapmış" etkisi bırakabilirsiniz.

Ar-Ge yapmak markanızı yüceltir. Burada "Yüceltmek" kelimesini özellikle kullanıyorum. Belki bunun yerine marka değeriniz arttırır veya marka bilinirlinizi arttırır gibi vurgular kullanabilirdim ama demek istediğim bu değil. Ar-Ge projeleri şirketiniz ve markanız üzerinde "Japonlar yapmış" etkisi bırakır. Eminim herkes bu deyişi küçüklüğünden beri birçok kez duymuş ve kullanmıştır. Ülkemizin teknolojik ürün geliştirme gücü çok daha sınırlıyken mekanik olmayan her cihaza "Vay be, Japonlar yapmış" derdik. Bu şu demekti: Bu cihazda öyle bir teknoloji var ki, biz Türkler 50 yıl geçse bundan yapamayız! Şimdilerde bu deyiş "Çinliler bunu da mı yaptı?" şeklinde evrim geçirmiş olsa da, yenilikçi teknolojiler ve ürünler geliştiren şirketlerin marka değeri yücelmeye devam ediyor. Pazarlama savaşında bu silahı doğru kullanan çok sayıda yabancı şirkete karşılık az sayıda yerli firma bu cephede mücadele veriyor. GE, Apple ve Google gibi şirketler Ar-Ge ve yenilik projeleri neticesinde elde ettikleri başarıların markaları üzerindeki yüceltici etkisini sonuna kadar kullanıyorlar. Sıradan bir Güney Koreli teknoloji şirketinin yapmış olduğu buluşu GE önümüze getirdiği zaman pek çok tüketicinin aklına büyük ve gizemli Ar-Ge laboratuarları ve sürekli koşuşturan bilim insanları geliyor. Oysa bugün PnG, GE gibi birçok dev, inovasyon yeteneğini dışkaynağa emanet etmiş durumda. Bu konuyu ileriki yazılarda inceleyeceğim.

Ar-Ge çabanızı müşterinize anlatmalısınız

Tabii ülkemizde Ar-Ge'nin marka yüceltici etkisini fark eden kurumlar yok değil. Vestel, Arçelik, Dizayn Grup ve İşbir Yatak gibi markalar benim dikkatimi çekenler arasında. Özellikle rakiplerine göre bu yarışa daha geç dâhil olan İşbir Yatak, gördüğüm kadarıyla yeni dönem farklılaşma stratejisini tamamen Ar-Ge'den doğan yenilikçiliğe ve kaliteye dayandırıyor. Bugün birçok şirket "Yüceltici etkiden" faydalanmadan çeşitli projeler geliştiriyorlar, ürünlerini müşteri beğenisine sunuyorlar. Bu etkiden faydalanmanın yolu ise geliştirilen ürünün hikâyesini basitçe müşteriyle paylaşmak. Belki neticede ortaya çıkan ürün sadece bir kazandibi tatlısı bile olabilir. Ama tüketiciye, bu kazandibinin ambalajı içerisinde bir aydan uzun süre tat kaybetmeden sağlıklı bir şekilde saklanabileceğini söylemeniz gerekiyor. Onlara daha iyi ürünler sunmak için onlarca, yüzlerce mühendisin bu işin arkasında çalıştığını ve bu işin gerçekten zor olduğunu canlandırmalısınız müşterilerinizin gözünde canlandırmalısınız. Onlara kazandibini yerken bile "Japonlar yapmış" dedirtmelisiniz. Markanızı desteklemenin bir diğer yolu da yaptığınız geliştirme çalışmalarını firma siteniz, fuar katılımları, varsa halkla ilişkiler ve reklam çalışmalarınızla de anlatmak. Bu sayede müşterilerinize sadece bir ürün değil aynı zamanda teknolojik bir ilerleme de sunduğunuzu anlatabilirsiniz. Bu sayede işini ciddiye alan, yatırıma, kaliteye ve en önemlisi araştırmaya yatırım yapan güçlü bir şirket olduğunuz imajı güçlenir.

Ar-Ge'nin marka yüceltici etkisinden faydalanın!