Donanim 30 HAZİRAN 2010 / 06:49

Doğu ve Batı

Pazarlamada doğunun cevherini gözden kaçırmamak lazım.

Pazarlamada doğunun cevherini gözden kaçırmamak lazım.

Pazarlama dünyamızda yüzümüzü hep batıya çevirerek düşündüğümüzde, arada doğuda kalan cevherleri gözümüzden kaçırabiliyoruz.

Uzakdoğu ülkeleri, toplumsal dinamikleriyle bizden farklı bir alan. Kendilerine has bir dünyaları var ve batılı toplumlardan değişik dinamikleri ile bizlere enteresan gelebilecek örneklere imza atabiliyorlar.

Nasıl mı?

Minik bir soruyla konuyu açalım: Yaklaşık 500 milyonluk nüfusuyla Facebook dünyanın en büyük sosyal platformu mudur? Çoğumuz "elbette" diyebiliriz. Ama cevabımız "Hayır".

Uzakdoğu'da bir başka dev bu ünvanı hala elinde bulunduruyor. Çin kökenli Tencent, 523 milyonluk nüfusuyla uzakdoğunun parlayan yıldızı olmaya devam ediyor. Üstelik iş modeli batıdaki kardeşine göre çok daha sağlam temellere oturmuş gözüküyor. Facebook reklam gelirleri üzerinde yükselmeyi planlarken, Tencent planlarını sanal karakterler, oyunlar gibi sanal ürün satışına bağlamış durumda. 2009 yılında yüzde 94'lük bir büyümeyle 1,4 milyar dolarlık sanal satış yaptılar. Reklam ise sadece sıradan bir gelir kalemi.

Peki bu iki dev birbirine rakip mi? Şimdilik hayır. Uzakdoğu ve Batının kültür farklılıkları iki devin sularının birbirine karışması engelliyor.

Başka bir örnek: Amerika kıtasının en büyük e-ticaret platformu Amazon.com mudur? Şimdilik evet. Kıta genelinde sıkıntılı günler yaşayan e-ticaret platformlarının tersine, müşteri başına 65 dolarlık cirosu ile parlayan yıldız olmaya devam ediyor.

Ama Çin'in TaoBao'sunun rakamlarına bakınca insan altüst oluyor. 190 milyon aktif müşteri (Amazon 114 milyon, eBay 90 milyon), 29 milyar dolar ciro (2009'un iki katı ve Çin'in toplam perakende satışının yüzde 2'si).

Çin'de 2009'da teslim edilen 2 milyar paketin yarısı TaoBao üzerinden yapılmış durumda.

Önceleri "uzakdoğu başka bir dünya, bize benzemez" diyen batı dünyası, şimdilerde uzakdoğu kökenli ticari modelleri kendine örnek almaya çalışıyor.

Herşeyi adapte edebilmek kolay değil elbette, ama ders alınabilecek çok nokta var gibi gözüküyor.