Datacenter Dynamics 14 KASIM 2012 / 13:28

Hizmet odaklı bir yapıda ön koşul: Kalite ve süreklilik

Gençlik ve Spor Bakanlığı, geçtiğimiz dönemde veri merkezini yenileyerek yeni yeteneklere kavuştu. Detayları Gençlik ve Spor Bakanlığı Bilgi İşlem Daire Başkanı Türker Turan Yıldız tarafından DatacenterDynamics Converged etkinliğinde aktarılacak olan bu süreçle ilgili sorularımızı kendisine yönelttik. 



Bakanlık bünyesinde veri merkezi hangi ihtiyaçla ortaya çıktı ve hangi yapılara hizmet veriyor?

Bakanlığımız “Güçlü yarınlar için” sloganıyla yola çıktı. Bizde bu vizyondan hareketle, güçlü yarınları güçlü bir teknolojik altyapıyla yakalayabileceğimizi düşünerek gerçekten farklı, dinamik ve esnek bir teknolojik altyapı oluşturmayı hedefledik. Yeni kurulan bir bakanlık olması ile birlikte teşkilatımızın yeni oluşması ve hizmet verdiğimiz alanlardaki bilişim ihtiyaçlarının karşılanması adına böyle bir yapının oluşturulması gerekliydi.

Bunun yanında verdiğiniz hizmetin kesintisiz, hızlı ve kaliteli olması da gerekmekteydi. Hem kurumun bilişim ihtiyaçlarını tek bir merkezden yönetme kolaylığı, hem de bu alanda dışa olan bağımlılığı azaltma unsurları temel alındığında veri merkezimizin oluşumu kaçınılmazdı. Bugün geldiğimiz noktada ise veri merkezimiz bakanlığımız merkez ve taşra teşkilatının tamamına, bakanlığımız bünyesinde gerçekleştirilen tüm çalışmalara ve projelere teknik altyapı sağlar duruma geldi.

Devlet kurumlarında ve özel şirketlerde veri merkezi kurulumlarında farklı ihtiyaçlar veya yaklaşımlar söz konusu mu?

Devlet kurumları olarak önceliğiniz hizmettir. Özel kurumlar daha çok kar amacı güden ticari kurumlar oldukları için, bu alana yatkın olarak veri merkezi oluşturmakta ve yatırımlarını buna göre yapmaktadır. Bu yüzden bir devlet kurumu ile kıyaslandığında özel bir kuruluşlar veri merkezleri için çok büyük meblağlarda harcamalar yapabilirler. Sonuçta karşılığını da fazlasıyla alırlar.

Bizler devlet kurumları olarak kamusal alanda verdiğimiz hizmetleri kaliteli, kesintisiz ve güvenli olarak vermeyi hedefliyoruz. Bu hedefleri yerine getirmek ve kurumun ihtiyaçlarına karşılık verebilmek adına veri merkezleri oluşturuyoruz. Devlet kurumlarını bu alanda özel şirketlerden ayıran en büyük unsur da budur.

Veri merkezi kurulumunda en çok zorlandığınız konular hangileriydi?

Mevcut bakanlık binamızın temeli 1996 yılına dayanıyor. Bu nedenle bu yıllarda proje aşamasında binada küçük bir sistem odası düşünülmüş. Bu düşünülen yapı içinde ise 2000’li yılların teknolojik şartları değerlendirilmiş.

Bu noktada bilgi işlem dairesi başkanlığı olarak bir vizyon ortaya koyduk ve tüm planlamaları fiziksel mekân da dahil olmak üzere veri merkezi konseptiyle en baştan yeniden yaptık. Sonuç olarak veri merkezimizi bu bina üzerine, kamu kurumları içerisinde parmakla gösterilecek şekilde konuşlandırdık. Ayrıca bu süreçler içerisinde yaptığımız çalışmalar için profesyonel bir ekip oluşturduk.

Veri merkezi kurulumu öncesi iş süreçleri nasıldı? Veri merkezi kurulumu sonrasında bu gelişme süreçlere nasıl yansıdı?

Bakanlığımız kuruluşunun ardından yeni hizmet binasının inşaatı bitmek üzereydi. Bu nedenle hizmet birimlerimiz birkaç farklı binada hizmet vermek durumunda kaldılar. Bu noktada enerjimizi bölmek zorundaydık. Aynı zamanda bu şekilde farklı ortamlarda veri merkezi vizyonu ile paralel bilişim altyapılarını bulundurmak takdir edersiniz ki çok zordu. Ancak veri merkezi kurulumuyla bu sıkıntılardan kurtulup tüm birimlerimize merkezi olarak teknolojinin her alanını kullanarak hizmet vermeye başladık.

Bugün birçok kamu kurumunda proje aşamasında bulunan IP telefon, IP TV, damar izi okuma sistemi gibi sistemler veri merkezimiz sayesinde kesintisiz olarak hizmet veriyor. Geldiğimiz son noktada ise teknolojik olarak hangi projeyi yapmak istersek, bunu destekleyecek olan bir veri merkezimiz elimizde bulunan en büyük avantajımız.

Veri merkezinin ölçeği veya sağladığı faydalar konusunda ilgi çekici rakamlar varsa paylaşabilir misiniz?

Yüksek kalitede, hızlı, güvenli ve bütünleşik çözümler sunmak üzere planlı büyüme koşullarına göre tasarlanan Gençlik ve Spor Bakanlığı veri merkezi, ISO 27001 standartlarına göre ve Tier 3 uyumlu olarak planlandı. 7×24 sunucu, uygulama, ağ hatlarının gözlemi, sistemlerde oluşan hataların tespiti, çözülmesi ve raporlanması için kullanılacak olan izleme odasında, tüm sistemler anlık olarak izlenebiliyor. 2 kademeli biyometrik, şifreli ve kartlı geçiş sistemiyle giriş çıkış kontrolü yapılabiliyor.

Tier 3 standartlarında N+1 jeneratör altyapısıyla kesintisiz enerji altyapısına sahip veri merkezi yüzde 99 verimlilikle çalışıyor. Ayrıca veri merkezimizde susuz yangın söndürme teknolojisi kullanıyoruz.

Kurulumla ilgili olarak özellikle aktarmak istediğiniz tavsiyeler var mı?

Biz veri merkezi için uygun yerin seçilmesinden tutun da, veri merkezi içerisindeki bağlantılarda son kablonun yerine takılmasına kadar bu işin başında ve peşindeydik. Aslında bu tip işler için oluşturulmuş olan uluslararası sertifikasyonlara uyularak adım adım bir çalışma planı izlenir ve tüm olumsuzluklara rağmen çıkarılan planlara sadık kalınırsa, en az sorun ve en az zaman kaybıyla dünya standartlarında bir veri merkezi oluşturabilirsiniz.

Ayrıca bu konu üzerine deneyim kazanmış ve bilginin yanında tecrübesi ile de sizlere destek verecek firmalarla birlikte çalışmak atılacak en doğru adımlardan birisidir.
YORUMLAR
29 KASIM 2012 / 21:11 0 0
hocam başarılarınızın devamını dilerim :-)