Datacenter Dynamics 14 KASIM 2012 / 15:33

Dışkaynak kullanımında tarafların iyi niyeti gerekli, ama yeterli değil

Akçansa Bilgi ve İletişim Teknolojileri Müdürü H. Doğan Aral, DatacenterDynamics Converged etkinliği kapsamında “Outsourcing bir Evliliktir: Partnerinizi En İyi Nasıl Seçebilirsiniz?” başlıklı bir sunum yapacak. Kendisine kurumların sürekli gündeminde olan bu konuya dair yaklaşımını ve dışkaynak kullanımının püf noktalarını sorduk. 



Sunumunuzda dinleyicilerinize hangi mesajları aktaracaksınız?

Akçansa olarak BT servislerinde önemli bir değişimi yaşadık ve BT servislerinin tamamını dışkaynak kullanarak vermeye başladık. BT altyapısı ve uç kullanıcı hizmetlerini veren ekibimiz kontratı imzaladığımız şirkete transfer edildi.

Şirket olarak bu kararın verilmesi çok kolay olmadı. Bu değişim bize veri merkezi kurulumu ötesinde hem yönetim, hem kullanıcılar, hem de bu değişimden direkt etkilenen BT çalışanları olarak önemli bir deneyim yaşattı. Benzer kontratların başarılı ve sürdürülebilir olması için önemli olabilecek boyutları DatacenterDynamics Converged etkinliğinde paylaşmaya çalışacağım.

Veri merkezlerinin kurulumunda dışkaynak desteği alırken iş ortağı seçiminde hangi koşulları göz önüne almak gerekiyor?

Veri merkezinin bir dışkaynak tarafından yönetilmesi kararını kapsamlı bir dışkaynak kullanımının ilk adımı olarak görüyorum. Bu nedenle konuya sadece veri merkezi operasyonu olarak değil, uzun vadeli, daha stratejik bir ortaklığa hazırlanmak olarak bakılmasının daha sağlıklı bir yaklaşım olduğunu düşünüyorum.

Partner seçimi yaparken dikkate alınabilecek bir çok kriter sıralanabilir. Müşteri ve tedarikçi arasındaki kültürel farklılıklar, tedarikçinin söz konusu hizmeti verme yetkinliği, kontratın gerektireceği uygun yetkinlikteki uzman kaynağı, tedarikçi firmanın mali durumu, kurumsallık düzeyi, personel transferi olacaksa insan kaynakları konusundaki yaklaşımları, benzer kapsamdaki kontrat deneyimleri bu kararda etkili olabilecek kriterler olarak sıralanabilir.

Veri merkezi için dışkaynak hizmeti alırken özellikle dikkat edilmesi ve kontrol altına alınması gereken konular neler? Riskler daha çok hangi noktalarda ortaya çıkıyor?

Stratejik dışkaynak kullanımları hizmeti alan ve veren arasında uzun vadeli bir ortaklığı gerektiriyor. Bu ortaklığın sağlıklı, sürdürülebilir olması ilişkinin bir tedarikçi-müşteri ilişkisinin ötesinde olmasını gerektiriyor.

Bunu bir evlilik gibi de görebilirsiniz. Tarafların iyi niyetleri gerekli olsa da yeterli değildir. Yıllar boyu edinilen alışkanlıklar, oluşmuş kültürler arasında uyumsuzluklar var ise bu farklılıkların iyi yönetilmesi gerekmektedir. Farklılıkların boyutu, tarafların değişime bakışları da oldukça önemlidir.

Veri merkezi hizmetleri için dışkaynak hizmetleri almanın bu işi kendi içinizde çözmeye göre avantajları ve dezavantajları hakkında bilgi verebilir misiniz?

Bu konuda söylenebilecek çok şey var. Önemli olduğunu düşündüğüm birkaç boyutu özetlemek isterim.

-      İç kaynaklarla çalışılan modelde, şirketler kalite ve doğal olarak maliyet konularında biraz daha esnek olabiliyorlar. Kaliteden taviz verilerek, riski göze alarak maliyetleri düşürme özgürlükleri daha fazla. Kurumsal bir yapıyı gerektiren, dışkaynak kullanılan modelde ise kalitenin ve maliyetin belirli bir seviyenin altına düşürülmesi daha zor.

-      İç kaynak kullanımında birbirine yakın çalışan, daha sık yüz yüze görüşen ekipler arası iletişim daha kolay. Dışkaynak kullanımında ise etkin bir iletişim için güçlü kurumsal bir yaklaşım gerekiyor.

-      Teknoloji her geçen yıl şirketlerin performanslarının, karlılıklarının artırılması konularında daha kapsamlı fırsatlar sunuyor. Bu durum BT personeli ve diğer fonksiyonlar arasında daha iş odaklı bir ilişkiyi gerektiriyor. E-posta, güvenlik, ağ altyapısı gibi artık belirli bir standarda oturmuş temel BT altyapı hizmetlerinde operasyonel sorumlulukların dışkaynaklarca yönetilmesi, BT kadrolarına şirket performansına katkıda bulunacak alanlarda çalışmak için daha geniş fırsatlar yaratıyor.

-      BT hizmetlerinin iç kaynaklarla verildiği organizasyonlarda BT personelinin de hızla değişen ve gelişen teknolojiye ayak uydurmalarının sağlanması gerekiyor. Buna ilaveten belirli bir uzmanlık seviyesine erişen, yatırım yapılan bu personelin şirket içinde kalıcı olmalarının sağlanması da önemli. Hızla çeşitlenen ve daha derin uzmanlıklar gerektiren BT dünyasında bu konuların iyi yönetilmesi ve mali kaynak ayrılması gerekiyor.

-      Dışkaynak kullanılarak hizmet verilen modelin başarılı olması için ölçeklenebilir, detaylı tanımlanmış, performansı yönetilen servislerin, kişilere bağımlı olmayan kurumsal bir yapının oluşturulması zorunludur. Bu nedenle operasyonel riskleri daha düşüktür.

Dışkaynak kullanımı konusunda karar aşamasında olan şirketlere neler önerirsiniz?

Bu önemli değişimi ve sonrasındaki düzeni kaybedenin olmadığı, uzun süreli oynanan bir oyun olarak da tanımlayabiliriz. Bunun için de oyuncuların bu oyunu oynamaya istekli olmaları, oyunun kurallarını bilmeleri, birbirlerini iyi tanımaları ve birbirlerine güvenmeleri önemli. Bence en önemli boyut doğru partnerin seçilmesi. Şirketler ne kadar güçlü kadrolara sahip olurlarsa olsunlar oyunun uzmanı hizmeti veren taraf olacaktır.

Müşterisinin ihtiyaçlarına hakim olmayan, altyapı üzerinde yeterince kontrolü olmayan ve daha da önemlisi güven duymadığınız bir partner ile uzun süreli bir kontratın sürdürülmesi güç olacaktır.