Bilişim 17 ARALIK 2015 / 14:52

Yeni bir Higgs parçacığı ihtimali doğdu

Dünyanın en büyük parçacık fiziği laboratuvarı Avrupa Nükleer Araştırma Merkezi CERN’de, Büyük Hadron Çarpıştırıcısı üzerinde gerçekleştirilen ATLAS ve CMS deneylerinin 2015 yılındaki proton çarpışmalarında toplanan veriyle yapılan ilk analiz sonuçları bilim camiasıyla paylaşıldı.

Avrupa Nükleer Araştırma Merkezi CERN’ün Büyük Hadron Çarpıştırıcısı (BHÇ)’deki iki büyük deney olan ATLAS ve CMS 2015'in, proton verisiyle yapılan ilk analizlerinin sonuçları açıklandı. İstanbul Bilgi Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi öğretim üyesi ve CERN-ATLAS Deneyi Ulusal Koordinatörü Prof. Dr. Serkant Ali Çetin analizi yorumladı.

Web üzerinden canlı yayınla dünya çapında katılım sağlanan toplantıda ilan edilen sonuçları İstanbul Bilgi Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi ve CERN-ATLAS Deneyi Ulusal Koordinatörü Prof. Dr. Serkant Ali Çetin değerlendirdi.

Prof. Çetin “Açıklanan sonuçlar net şekilde yeni bir parçacığın keşfini ifade etmiyor. Her iki deneyin sözcüsü de sözlerinden herhangi bir keşif anlamı çıkmaması için son derece özenli davrandı. Bu özenin sebebi ise aslında her iki deneyin de yeni bir ağır parçacığın izlerine rastlamış olma ihtimalleri. Bu yeni ağır parçacık üç sene önce keşfedilen Higgs parçacığının kütlesinin yaklaşık altı katı civarında. Ancak eldeki istatistik bu yüksek kütlede gözlemlenen olayların henüz yeni bir ‘keşif’ olarak tanımlanmasına yetmiyor. Önümüzdeki yıl yapılacak çalışmalar, şimdi gördüğümüz olayların gerçekten yeni bir parçacıktan mı geldiğini yoksa sadece istatistiksel bir dalgalanma mı olduğunu belirleyecek” dedi.

Henüz sadece bir olasılıktan söz edilmekle birlikte Prof. Dr. Serkant Ali Çetin’e göre, bu kütlede olası bir parçacık örneğin, yeni bir Higgs parçacığına işaret edebilir. Çetin “Bu doğrulanırsa evrenin işleyişiyle ilgili çığır açacak bir adım daha atmış olacağız” şeklinde yorumladı.