Bilişim 22 HAZİRAN 2016 / 16:44

Türkiye yazıcı ve baskı pazarı daralıyor

IDC'nin yaptığı araştırma baskı ve yazıcı sektöründeki son duruma ışık tuttu.

IDC tarafından yayınlanan en son rakamlara göre; yavaşlayan ekononomi ve süregelen sosyal ve politik gerilimler, Türkiye yazıcı ve baskı pazarının 2016 yılının ilk çeyreğinde, yüzde 29.7’lik bir küçülmeyle 190 bin 918 adet seviyesine gerilemesine neden oldu. Ayrıca; değer kaybeden türk lirası, hem özel sektör hem de kamu sektöründeki yavaşlamalar pazar üzerindeki olumsuz etkilerini sürdürdü. Adetsel olarak gerileyen pazar daha yüksek fiyat ve hız segmentlerine yönelim dolayısıyla ciroda yüzde 2.7 büyüyerek 78.87 milyon dolara ulaştı. Geçen yıllara kıyasla yüksek hacimli proje sayısı azaldı, KOBİ’ler alımlarını siyasi ve ekonomik belirsizlikler nedeniyle iptal etti, erteledi veya daha risksiz küçük hacimli projeleri tercih etti. 

2016’nın ilk çeyreğinde mürekkepli yazıcı pazarı, azalan tüketici güveni nedeniyle düşüş trendini devam ettirerek adetsel olarak yüzde 17.5 gerileme kaydetti. Toplam adetlerin düşmesine rağmen kurumsal tarafta satılan yüksek fiyatlı mürekkepli yazıcı adetlerindeki artış pazarın cirosal olarak yüzde 48.4 büyümesiyle sonuçlandı. Tanklı yazıcı pazarı ise yeni modellerin de piyasaya girmesiyle büyüme trendini sürdürdü.

Mono lazer pazarı adetsel olarak yüzde 41.1 küçülerek en kötü performansı gösteren kategori oldu. Küçülme daha çok küçük ofis, ev ofis ve KOBİ kullanıcıların tercih ettiği giriş seviyesi ürünlerde yaşandı. Renkli lazer segmentinde adetsel olarak yüzde 7.8’lik bir daralma yaşanırken, A3 lazer pazarı yüzde 4.9 küçülmesiyle en iyi performans gösteren pazarlardan biri oldu. Mono lazer 45-69 ppm segmentinde ise kamu ihaleleri sonucu gözle görülür büyüme yaşandı.

IDC Türkiye’de görüntüleme, baskı ve doküman çözümleri alanında araştırma müdürü olan Zeynep Kılıç’a göre:

”Türkiye pazarı aşırı derecede fiyat hassasiyeti olan bir pazar; dolayısıyla üreticilerin politik ve ekonomik gelişmeleri ve son kullanıcı reaksiyonlarını yakından takip ederek, ona göre fiyat ve pazarlama stratejileri belirlemeleri çok önemli”. “Son kullanıcılar kağıdın ofisleri yakın zamanda terketmeyeceğinin farkında, tek istedikleri baskı maliyetlerini takip edip, kontrol altına alarak düşürmek.”