Bilişim 26 NİSAN 2012 / 11:44

Türkiye'de KOBİ'lerin aylık telekom gideri ortalama 5 bin lira

Türkiye'de KOBİ'lerin tercihi BlackBerry

İnterpromedya’nın Türkiye'de KOBİ'lerin bilişim teknolojilerine yaklaşımları ve kullanım alışkanlıklarını ortaya koymak üzere gerçekleştirdiği "KOBİ Araştırması"na göre, KOBİ'ler en fazla BlackBerry kullanıyor ve mobil operatör olarak Turkcell'i tercih ediyor.



İnterpromedya bünyesindeki Araştırma Grubu'nun Türkiye'nin çeşitli illerinde 600 KOBİ ile yüz yüze görüşerek gerçekleştirdiği "KOBİ Araştırması", KOBİ'lerin bilgi ve iletişim teknolojilerine ilişkin bakış açısı ve kullanım eğilimlerini ortaya koyuyor.

En son Ağustos 2011'de yayınlanan araştırmanın sonuçları, Türkiye'de KOBİ'lerin yüzde 80'inin internete ADSL ile eriştiğini gösterdi. İnterneti kullanma amaçlarının başında yüzde 90'lık oranla e-postalaşma gelirken, ardından yüzde 80 arama motoru kullanımı, yüzde 63 anlık mesajlaşma, yüzde 39 sesli-görüntülü iletişim, yüzde 27 uzaktan eğitim, yüzde 13 internetten televizyon izleme amaçlarıyla kullanımın söz konusu olduğu görüldü. Bu oranlar içerisinde internet tabanlı iş çözümleri kullanım oranının yüzde 45, e-ticaret amaçlı kullanım oranının ise yüzde 39 düzeyinde kaldığı tespit edildi.



İşletmelerde akıllı telefon kullanım oranı yüzde 51,5 olarak belirlenirken, marka tercihlerinde ilk üç sırayı yüzde 80 ile BlackBerry, yüzde 47 ile iPhone ve yüzde 16 ile Nokia paylaştı. Mobil operatör tercihlerinde ise yüzde 72'lik oranla ilk sırada Turkcell gelirken, Vodafone yüzde 26'nın, Avea yüzde 15'in tercihi olarak sonuçlara yansıdı.

Yatırım liginde ilk üç: Bilgisayar, doküman yönetimi ve veri depolama çözümleri

Araştırma kapsamında KOBİ'lere yatırım yapmayı planladıkları bilişim çözümleri soruldu. Buna göre ilk sırada yüzde 31'lik oranla bilgisayar satın alımı gelirken, bunu yüzde 17'lik oranla doküman yönetimi, yüzde 16'lık oranla veri depolama, yüzde 15'lik oranla sunucu, yüzde 14'lük oranla kurumsal kaynak planlaması (ERP) takip etti. Son beşe kalan yatırım başlıkları ise, yüzde 13 ile mobil hizmetler, yüzde 12 ile BT güvenliği, yüzde 10 ile veri tabanı ve yüzde 9 ile sanallaştırma ile iş zekası çözümleri oldu.



Cepten İnternet’e bağlanma oranının yüzde 65'i aştığı, bununla birlikte çalışanlarına şirket hattı ile cep telefonu temin edenlerin oranının da yüzde 82'yi aştığı ortaya çıktı. KOBİ'lerin aylık ortalama telekom giderleri arasında en büyük payı cep telefonlarının aldığı gözlenirken, ikinci sırada sabit telefonların ve üçüncü sırada da İnternet'in geldiği belirlendi. Aylık toplam telekom giderlerinin ise ortalama 5 bin lira olduğu saptandı.