Bilişim 20 NİSAN 2016 / 16:00

Sanal mağazaya giren, sepeti de dolduruyor

Her 10 internet kullanıcısından 6’sının online mağazaların öncelikli müşteri adayları arasında yer aldığı, e-ticaret sitelerine girip boş sepetle ayrılanların oranının 2010 yılından beri düzenli olarak azaldığı belirlendi.

TÜİK’in 2005 yılından beri 16-74 yaş grubuna yönelik yaptığı “Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması”na göre, Türk internet kullanıcıları, alışveriş yapmasa da online pazarlarda gezmeyi seviyor.  Dijital mağazalarda gezen internet kullanıcısı oranı araştırmanın yapıldığı ilk yıllarda yüzde 40’lardayken,  2010’da yüzde 60’a kadar yükseldi, aynı seviyeyi bugüne kadar korudu.
Araştırmanın ilk yıllarında, mağazadan görerek alma, güvenlik ve diğer kaygılar gerekçesiyle online mağazalardan boş sepetle çıkanların oranı yüzde 90’lar seviyesindeyken, son yıllarda bu oran düzenli olarak düşmeye başladı. Özellikle 2010 sonrası sermaye yapısı güçlü yerli ve yabancı şirketlerin sektöre girmesi, internet kullanıcılarının sanal mal ve hizmet satın alma oranlarını da yükseltti.  2010 yılında Türk internet kullanıcılarının sadece yüzde 15’i online dükkanlardan mal ve hizmet satın alırken, bu oran 2015’te yüzde 33.1’e kadar ulaştı.
İnternetten alışveriş yapanların yüzde 57,4’ü giyim ve spor malzemesi,  yüzde 27’si seyahat bileti, araç kiralama, otel rezervasyonu, yüzde 25,5’i mobilya, oyuncak, beyaz eşya, yüzde 22,4’ü cep telefonu ve elektronik araçlar, yüzde 18,4’ü de kitap, dergi, gazete satın aldı.
Türkiye’nin ilk cashback sitesi (alışveriş yapana para veren site) Avantajix.com’un  kurucu ortağı Güçlü Kayral, vitrine bakmakla yetinen internet kullanıcısı ile alışveriş yapan kullanıcı oranları arasındaki makasın hala çok açık olduğunu belirterek, “Türk internet kullanıcısının yüzde 60’ı e-ticaret sitelerine girip çıkıyor, yani öncelikli müşteri adayı  durumunda. E-ticaret müşterisi olan internet kullanıcısı oranı ise yüzde 33. Hala yüzde 27’lik bir kesim dijital vitrinlere bakmakla yetiniyor. Bu kullanıcıların kaygıları giderilir, e-ticaretin avantajları doğru anlatılırsa, onlar da sanal mağazaya çekilebilir” dedi. Kayral’a göre e-ticaretin avantajlarını şöyle:
-Zaman sınırlaması yok.
-Her yerden alışveriş yapma fırsatı var.
-Geniş ürün yelpazesi söz konusu. 
-En uygun fiyatı yakalama imkanı. 
-Kalabalıktan uzak alışveriş rahatlığı. 
-İkinci el ürünlere erişim.