Bilişim 19 AĞUSTOS 2014 / 09:28

Ödeme sistemleri çok kanallı yöntemlere dönüşüyor

Ülkemizdeki akıllı telefon penetrasyonu yüzde 90 civarında ve mobil telefon kullanıcı sayısı 67 milyonu aştı. Mobil cihaz sayısındaki artış ile birlikte alışveriş, fiziksel mekânlara bağlı olmaktan çıktı ve mevcut ödeme sistemlerine alternatif çok sayıda yeni ödeme sistemleri kullanılmaya başlandı. Ödeme sistemlerinin mobil ticaret ve dijital cüzdan ekseninde gelişeceği söyleyen Pozitim Teknoloji ve Kitapyum Teknoloji-Yayıncılık Yönetim Kurulu Üyesi Onur Baran Çağlar, bu sürecin yoğun rekabet ortamında yeni nesil ödeme sistemlerini iş süreçlerine yansıtmayan firmaların aleyhine işleyeceğine dikkat çekti.



 Yeni ödeme sistemleri, pazarlama stratejisinin bir parçası olmalı

6493 sayılı yasa ile düzenlenmeye çalışılan “Ödeme Sistemleri Pazarı” konusunun, nakit ve kartlı işlem yapan perakende, finans, ulaşım, eğitim, sağlık, internet ve telekom gibi sektörleri, dolayısıyla ticaret ile uğraşan herkesi yakından ilgilendirdiğine dikkat çeken Çağlar, “90’larda sadece bir ödeme sistemi kullanılırken, bugün internet, mobilite ve e-ticaret ile hayatımıza giren 150’ye yakın ödeme sistemi mevcut. Yeni ödeme sistemleri ise çok yakında zamanda kullanılmaya başlanacak. Pazarlama stratejisi oluştururken, müşterilerin ödemelerini yapacağı sistemler göz ardı edildiğinde strateji de otomatikman eksik kalmış oluyor.” dedi.

 Türkiye’de mobil telefon kullanıcı sayısı 67 milyonu aştı

Akıllı mobil cihaz sayısındaki hızlı yükseliş sayesinde alışveriş yapmanın fiziksel mekânlara bağımlı olmaktan çıktığını söyleyen Çağlar, artık alışverişlerin istenilen mekân, zaman ve cihaz ile anında yapılabilir hâle geldiğini belirtti: “Carlisle & Gallagher Consulting Group’un araştırması gibi yeni yayımlanan araştırmalara göre; dijital cüzdanlar, 2017 yılı itibariyle akıllı telefon kullanıcılarının ilk tercih ettiği ödeme yöntemi olacak. Bugün Türkiye’de mobil telefon kullanıcı sayısı yüzde 90 penetrasyon ile 67 milyonu aştı. Bu durum, ödeme sistemlerinin mobil ticaret ve dijital cüzdan ekseninde gelişeceğini gösteriyor.”

E-ticaret hızla m-ticarete dönüşüyor

Perakende, finans, sigorta, ulaşım, eğitim, sağlık, internet ve telekom dünyası için geliştirilmesi gereken fiziksel ve dijital tüm kanallardan (omni-channel) ödeme sistemi mimarisinin temel ve destek platformlarının üzerinde oluşturulacak servisler ve müşteri temas noktalarından oluşması gerektiğinin altını çizen Çağlar, günümüzün yoğun ve sert rekabet ortamında firmaların rakipleri ile fark yaratacak, zengin abone gücüne dokunabilecek, mevcut müşterileriyle etkileşimi ve sadakati artıracak servislerin önemine de değindi:

Yeni nesli ödeme servisleri müşteri odaklı olmalı

“Geleneksel sistemlerin kurulumları ve mevcut sistemler ile yapılacak entegrasyonlardan sonra ihtiyaca ve iş modeline göre yeni nesil platformlar tesis ediliyor. Bu platformalar üzerinden verilecek servisler, müşteri ile fizikselden sanal yöntemlere uzanan temas noktalarını içermeli. Perakende, finans, sigorta, ulaşım, eğitim, sağlık, internet ve telekom alanlarında hizmet verebilen deneyimli ekiplere sahibiz. Türkiye’deki büyük ölçekli firmalardan KOBİ segmentine, finanstan perakendeye kadar ölçek bağımsız tüm işletme ve marka stratejilerine uygulanabilecek bir ödeme sistemi ekosistemi dizayn ettik. Perakende, finans, sigorta, ulaşım, spor, eğitim ve sağlık sektörlerine uygun iş ve ticari servisler modelledik. Bu alanda uçtan uca ve terzi usulü hizmet verebiliyoruz. Ödeme sistemleri alanındaki tecrübelerimizle 2015 model ödeme sistemlerini, kendi sistemlerine ve stratejilerine adapte etmek isteyen firmalara eğitim, danışmanlık, altyapı ve servisler sağlayabiliyoruz.”