Bilişim 22 NİSAN 2015 / 09:10

Kullanıcı deneyimi e-ticaret şirketlerine kazandırıyor

E-ticaret şirketlerinin kullanıcı deneyimi ve kullanılabilirlik alanında gerçekleştirdikleri çalışmalarla ilgili bilgi veren Userspots Kurucusu Mustafa Dalcı, yatırımın geri dönüş oranının 10 ile 100 kat arasında değiştiğini söyledi. 



Userspots Kurucusu ve Kullanılabilirlik Analisti Mustafa Dalcı, Türkiye’deki e-ticaret şirketlerinin kullanıcı deneyimi alanında farklı seviyelerde yatırım yaptıklarını söyledi. “Bu görünüm gelecek adına ümit verici olsa da yapılacak yatırımın dönüşü hâlâ sorgulanabiliyor” diye konuşan Dalcı, “Bu konuda yurtdışında yapılmış çok sayıda araştırma sonucu yol gösterici oluyor. Örneğin, son araştırmalara göre, kullanılabilirliğe yapılan yatırımın geri dönüş oranı 10 ile 100 kat arasında değişiyor. Yani yapılacak her 1 liralık yatırım, e-ticaret şirketine en az 10 lira olarak geri dönüyor” dedi.

Userspots olarak geçtiğimiz aylarda Türkiye’deki e-ticaret sitelerine yönelik bir kullanılabilirlik araştırması yaptıklarını anımsatan Mustafa Dalcı şunları söyledi:

“Araştırmamıza göre, ülkemizdeki e-ticaret sitelerinin kullanılabilirlik puanı 100 üzerinden 67,4. Müşteriden müşteriye satış yapan C2C sitelerinde bu ortalama 65,4 iken, müşteriye direkt satış yapan sitelerde 68,9. E-ticaret genelinde dünya ortalaması ise 80,1. Araştırmamız, Türkiye’deki e-ticaret sitelerinin ortalama puanının ‘C’, dünya genelindeki sitelerin puanının ise ‘B’ sınıfında olduğunu da gösterdi. Yurtdışında Amazon 89,3 puan ile ilk sırada bulunurken, Apple’ın online satış bölümü 88,7 puan ile ikinci, Costco ise 88,2 puan ile üçüncü sırada yer alıyor.”

Satışları da artırıyor

Mustafa Dalcı, kullanıcı deneyimi ve kullanılabilirliğe önem vermenin satışlar üzerinde olumlu etkileri olduğuna dikkat çekti. Standartlara göre yenilenen sitelerde satışlardaki artışın yüzde 50’yi bulabildiğini belirten Dalcı, “Tasarımın şık, kullanılabilir olması, müşterinin aradığını kolayca bulabilmesi ve ürün seçiminde veya fiyatlarında anlık değişikliklerin olmaması, satış oranlarını yükseltiyor. Ek olarak, ‘siteden alışveriş yapan kullanıcıların ziyaret eden kullanıcılara oranı’ anlamına gelen alışveriş tamamlama dönüşüm oranında da yüzde 25 artış görülüyor. Ülkemizde kullanıcı deneyimine verilen önemin arttığını söylemek mümkün olsa da e-ticaret sitelerinin birçoğunda önemli sorunlar yaşandığını görüyoruz. Güven vermeyen tasarım, ürün içeriklerinin yetersizliği, mobil erişim sorunları, satın alma sürecinde yaşanan zorluklar ve satış sonrası desteğin zayıf olması gibi başlıklar günümüzde sorun oluşturmaya devam ediyor” diye konuştu.

UX Alive konferansı ile rehberlik edecek

Kullanıcı deneyimi ve kullanılabilirlik alanında MENA (Orta Doğu ve Kuzey Afrika) bölgesinin ilk etkinliği olan UX Alive’ın başta e-ticaret olmak üzere farklı sektörlere yol gösterici olacağına inandıklarını kaydeden Mustafa Dalcı şu bilgileri verdi:

“13-14 Mayıs 2015 tarihlerinde gerçekleşecek konferansta Uber, Medium, Facebook ve Foursquare gibi dünyanın önde gelen internet şirketlerinden konuşmacılar söz alacak. ‘Deneyim Her Yerde’ temalı etkinlikte, kendi alanlarının en önemli UX tasarımcıları kullanıcı deneyimini nasıl tasarladıklarını anlatacaklar. UX Alive’da ayrıca dijital medya ve içerik, e-ticaret, finans, UX araçları ve UX metodolojisi gibi farklı başlıklarda atölye çalışmaları da düzenlenecek.”