Bilişim 05 EYLÜL 2011 / 12:41

İş dünyasına yeni kuşak strateji reçetesi: Y Kuşağı kavramı Bilişim Zirvesi'nde masaya yatırılacak

Y kuşağını anlamak: Bu heyecanlı gençler de kim?

Hem çalışan hem tüketici olarak bugünün iş dünyasında konumlanan Y kuşağı, aynı zamanda satış, pazarlama ve insan kaynağı stratejilerinin de odağında yer alıyor. Dünya çapında Y kuşağının tanımı, ihtiyaçları ve beklentileri konusunda uzman isimlerden biri olan Michael McQueen, ICT Summit Eurasia Bilişim Zirvesi '11 kapsamında Y kuşağının sırlarını dinleyicilerle paylaşacak. 



Y kuşağını tüketici olarak deneyim odaklı, seçici, marka bilinçli, vefasız ve fiyata odaklı, çalışan olarak ise esneklik arayan ve bürokrasiye dayanamayan bireyler olarak olarak tanımlayan McQueen ile, ana konuşmacı olarak yer alacağı ICT Summit Eurasia Bilişim Zirvesi’11 öncesinde konuştuk.

Sizce Y kuşağının karakteristik özellikleri neler? Farklı iki kimliğiyle nasıl bir profil çiziyor bu kuşak?

Y Kuşağı, genellikle teknoloji bağımlısı, kendine aşırı güvenen, sabırsız, haddini bilmez, kendinden çok emin ve saygısız olarak olarak tanımlanıyor. Bu tür eleştiriler, bu grubun bir bölümü için geçerlidir ama sessiz çoğunluğu temsil etmemektedir.

Y kuşağının tutum ve beklentileri kendilerinden büyük kuşaklar onlarla aynı yaştayken gösterdikleri tutum ve beklentilerinden çok farklı. Burada farkına varılması gereken nokta, Y kuşağının bir çok olumlu özellik taşıdığı gerçeği. Bu kuşağın fertlerinin çoğu esnek, adaptasyon yeteneği yüksek, iyi eğitimli, sosyal farkındalık sahibi ve pek çok yönden cesur bireyler. Haklarını bilirler, otoriteyi sorgularlar, ilgisiz veya adaletsiz olan ile mücadele ederler.

Aslında bu duygulara eski kuşaklarda aynı yaşlarda sahiptiler, ancak bunları ifade edip söyleyecek kadar kendilerine güvenleri yoktu. Tüketiciler olarak ise Y kuşağı deneyim odaklı, seçici, marka bilinçli, vefasız ve fiyat duyarlıdır.



[caption id="attachment_33845" align="alignleft" width="200" caption="Michael McQueen, bilgi ve deneyimini ICT Summit Eurasia Bilişim Zirvesi '11 kapsamında paylaşacak."][/caption]

Y kuşağının tüketim ve çalışma şekli alışkanlıkları neler?


İşyerinde Y kuşağı esneklik, çeşitlilik, yetkilendirme ve toplum bilinci değerlerini taşımaktadır. Tüketici olarak ise kendi kimlikleriyle uyumlu ve bu kimliği geliştirdiğini düşündükleri markalardan etkilenirler. Aynı zamanda seksi, otantik ve dünyayı hafife alan bir tarzları vardır.

Şirketlerin bu kuşağı anlaması için nasıl bir bakış açısına sahip olması gerekiyor?

Bu bakış açısını kazanabilmek için ilk anahtar, kuşak çatışması için köprü oluşturmanın kültür çatışması için gerekli olan köprüden farkı olmadığını kabullenmektir. Farklı dünya görüşleri ve algılarının daha iyi ya da kötü olmadığını kabul edip, sadece farklı olduğunu özümsemektir.

Y kuşağı daha önceki kuşaklarda da olduğu gibi içinde büyüdüğü dönemin ürünüdür. Tutumlarını sadece şu anda içinde bulundukları yaş grubunun geçici bir durumu olarak değerlendirmemek gerekir. Bu kuşağın sahip olduğu özellikler, tüm hayatları boyunca taşıyacakları temel değer ve inançlarıdır.

Y kuşağının insan kaynağı stratejileri açısından önemli olduğunu biliyoruz. Şirketlerde üç farklı kuşağın varlığından söz ediyorsunuz. Biri şu anda işi bırakmayan hala yönetici kademesinde olan 40’lardan 60’ların ortasına kadar olan kuşak, diğeri 70’ler ve 80’leri kapsayan X kuşağı ve 80 sonrasını içine alan Y kuşağı. Sizce bu tabloda Y kuşağının çatışması daha çok hangi kuşakla olacak? Dijital dünya ile geleneksel dünyanın arasında kalan X kuşağı, sizce Y kuşağı için nasıl konumlanacak?

Organizasyonlarda çalışmalar en çok X kuşağı ve Y kuşağı arasında yaşanıyor. Boomer olarak isimlendirilen kesim (40 ile 60’lı yılların ortası arasında doğan kuşağa Baby Boomers deniyor) her ne kadar Y kuşağını sinir bozucu olarak nitelendirse de, onlara bu şekilde hayata bakmayı ve düşünmeyi öğretenin kendileri olduğunu anlamaları lazım. X kuşağı, kuşak çatışmalarında genellikle kendilerini dışlanmış hisseder. Çünkü onlar tipik olarak  Y kuşağı ve Baby Boomer nüfusundan daha az sayıdadırlar. Bu dışlanma hissi genellikle X kuşağı mensuplarının Boomers ve Y kuşağı mensuplarına daha çok alınmasına ve gücenmesine yol açar.

Y kuşağı gerçeği sizce şirket stratejilerine nasıl yansıyor?



Birçok şirket, Y kuşağı çalışanlarını mutlu edebilmek ve motivasyonlarını sağlamak için bir iş yerinde şunlara sahip olunması gerektiğini fark etmiş durumda: Çalışma saatlerinde esneklik, çalışma ortamı ve iş kıyafetlerinde rahatlık, gençlerden “Her zaman bu şekilde yaparız” gerekçesiyle itaat beklemektense süreçlerin nedenlerini paylaşma ve açıklamayı kapsayan sonuç odaklı yaklaşım.

Bunun dışında Y kuşağı ilişki güdümlüdür. Topluluk oluşturma veya bir topluluğa ait olma arzusundadır. Ne kadar çok kuruluş topluluk bilinci oluşturursa o kadar sadık Y kuşağı oluşur.

Bir başka özelliği ise hızlı ve tempolu oluşlarıdır. Pek çok kuruluş, Y kuşağını meşgul ve motive etmek için yeterince hızlı hareket edemez. Yaratıcılığı ve inovasyonu boğan, engelleyen kapsamlı bürokrasi bu grubun hızlıca kapanmasına neden olacaktır.