Bilişim 17 ARALIK 2012 / 15:22

İnteraktif kokpit görüntü sistemleri masaya yatırıldı

Savunma Sanayi Müsteşarlığı ve Tektronik, SSM tesislerinde düzenlendikleri "İnteraktif kokpit görüntü sistemleri ve sertifikasyonu çözümleri" konferansıyla bu konudaki yeni çözümleri irdelediler. 



30 Kasım 2012’de, Ankara’da SSM tesislerinde düzenlenen konferansa Wind River ve Esterel Technologies firmalarının dünyaca tanınan uzmanları konuk konuşmacı olarak katılırken, konferansın açılış konuşmasını SSM, Endüstriyel Kalite Müdürü Sezai Öztürk yaptı. Öztürk sivil havacılık standartlarının dünyada askeri havacılık endüstrisine yön verdiğini ve bu standartların başarılı gerçekleştirimlerinin savunma sanayiimizde dünya standartlarında örnekler çıkarmamızın önünü açtığını belirtti.

Wind River savunma ve havacılık sistemleri yöneticisi Alex Wilson, Tümleşik Modüler Aviyonik (IMA) mimarilerinin nasıl zamansal ve konumsal bölümleme (time and space partioning) ile emniyet kritik, havacılıkta sertifiye edilebilir geliştirme yapılacağını tanımlayan ARINC653 standardı ve mimarilerini katılımcılar ile paylaştı.

ARINC 653

Yer, boyut  ve  güç tüketimi gereksinimlerinin artışı Tümleşik Moduler Aviyonik (IMA) mimarisinin benimsenmesi için itici bir güç olmuştur. IMA, temelde uçakta gerekli platformların sayısını azaltarak ortak işlem platformlarının kullanılmasını savunur. IMA, iki temel ilkeye dayanır : "Zamansal ve  Konumsal Bölümleme". Uygulamaların bölümleme yolu  ile  ayrıklaştırmasına ilave olarak, sistem tasarlanırken, kaynaklara  erişim esnasında uygulamaların birbirlerini etkilememeleri hususu ( DO-178C gereksinimi ) önem taşımaktadır.

ARINC 661



2009 yılında ilk defa yayınlanan ARINC 661 mimarisi "Kokpit Görüntü Sistemleri ve Kullanıcı Arayüzü" konularında standartlaşma sağlamaktadır. Airbus A380,  A400M, Boeing 787 ve AgustaWestland Merlin Helikopter projelerinde kullanılmıştır. Geleneksel kokpit görüntüleme sistemleri, dahili verilerin kullanılması ile oluşacak grafiklerin gösterimi için tasarlanmış bütünleşik sistemlerdir.  ARINC 661 ise, grafik oluşturma  kodları (widget)  ile görsel elementlerin durum ve pozisyonlarını hesaplayan kod yönetimini ayırmakta ve sistemi temel iki bileşen olarak ( CDS ve UA ) tanımlamaktadır.

Wilson, ikinci oturumda da günümüzde güçlü işlemci çözümlerinde karşımıza çıkan çok çekirdekli (multi-core) işlemcilerle emniyet kritik ve güvenlik kritik uygulama yaklaşımı olan sanallaştırma (virtualization) ve hypervisor çözümlerini sundu.

Üçüncü konferansçı, Esterel Technologies CDS (Cockpit Display Systems) bölümünün kurucu ve genel müdürü, aynı zamanda ARINC CDS komitesi sekreteri Vincent Rossignol ise "İnteraktif Kokpit Görüntü Sistemleri" standartı olan ARINC661’i ve havacılıkta sertifiye edilebilir grafik üreten altyapılar ile ARINC661 uyumlu sistemlerin nasıl sertifiye edileceğine ilişkin yöntemleri anlattı.