Bilişim 02 TEMMUZ 2012 / 13:03

Bulut servisleri fırtına kurbanı oldu

Bulut servisleri fırtına kurbanı oldu

Dünya yıkılsa ayakta kalacak şekilde tasarlandığı söylenen bulut servisleri, geçtiğimiz haftasonu Amerika'yı vuran şiddetli fırtınaya dayanamadı. 



Geçtiğimiz haftasonu Türkiye dahil olmak üzere dünyanın birçok yerinde kullanıcılar ağırlıklı olarak Twitter üzerinden Instagram, Pinterest gibi servislerde kesinti raporlamaya başladılar. Sonradan anlaşıldı ki bu servislerin yanında Netflix ve Heroku gibi servisler de dahil olmuş. Tüm bu servislerin ortak noktası Amazon tarafından sunulan bulut servisleri üzerinde barındırılmaları.

Gelelim sadede. Kesintilerin sebebi, Amerika'nın Virjinya eyaletinde geçtiğimiz haftasonu yaşanan şiddetli fırtına nedeniyle Amazon'un bölgede bulunan ve bulut hizmeti veren sunucularının devre dışı kalması. Üstelik kesinti öyle az buz da değil, tam 6 saat sürmüş. Gerçi hakkını vermek lazım. Fırtınaya şahit olanlar, daha önce böylesini görmediklerini söylüyorlar.

Peki bu durum, geleneksel veri merkezi yaklaşımına bir alternatif olarak ortaya koyulan bulut tabanlı hizmetlerin güvenilirliğini tehlikeye atmıyor mu?

Wired'in haberine göre aslında Amazon ve benzeri bulut servisleri bu tür kesintileri her zaman yaşıyor, ama oluşan kesintiler yük dengeleme sistemleriyle bir şekilde tolere ediliyor. Yani bir diğer servisin boşta kalan sunucusu, üzerinde yoğun istek olan sunucuya bir süre için destek veriyor ve olay çözülüyor.

Ancak bu defa kesinti sırasında aşırı miktarda sunucunun devre dışı kalmasının yanı sıra, elastik yük dengeleme sisteminin de düzgün çalışmaması nedeniyle sistemler genel bir kaosa sürüklenmiş.

Sonuç olarak birkaç gün önce yaşanan kesintinin, Amazon bulut sistemleri üzerinde gerçekleştirilen güncelleme sırasında yaşanan sorun nedeniyle Nisan 2011'de yaşanan kesintiden bile daha büyük olduğu söyleniyor.

Yaşanan bu olaylar üzerinde düşünülecek bir konu olarak cepte dursun.