Bilişim 04 AĞUSTOS 2011 / 16:11

Akıllı telefon furyası çocuklara da sıçradı

Yaşları 12 ile 15 arasında değişen İngiliz çocuklarının yarısına yakınının akıllı telefona sahip olduğu söyleniyor. Bunların bir bölümü cihazlara ‘bağımlı’ olduğunu söylüyor ve yemek yerken, sinemada ve yatakta bile bunu kullandığını belirtiyor.



İletişim pazarı düzenleyicisi Ofcom’un yaptığı araştırmaya göre, akıllı telefon sahipliği özellikle gençlerde çok yüksek. Bu kitlenin yüzde 47’si akıllı telefona sahipken, aynı oran İngiliz yetişkinlerde yüzde 27.

Financial Times’ın haberine göre, akıllı telefon sahibi gençlerin yüzde 60’ı kendilerini bunlara ‘bağımlı’ olarak tanımlıyor. Bu kitlenin yüzde 71’i akıllı telefonlarını her zaman açık tutuyor. Yüzde 34’lük bir bölüm yemek zamanı telefonu kullandığını belirtirken, yüzde 47’lik kesim ise bu telefonu tuvalet veya banyoda da kullandığını söylüyor.

Yüzde 27’lik bölüm de telefonlarını sinema, kütüphane, tiyatro gibi, cep telefonlarının aslında kapalı olması gereken alanlarda bile kullanıyor.

Ofcom araştırma direktörü James Thickett, teknolojinin sosyal bir etiket haline gelmeye başladığını belirterek, “Gençler ve yetişkinler arasında her zaman bir ayrılık vardı. Ama artık bu sadece bir nesil boşluğundan fazlası, teknoloji kullanma alışkanlıklarıyla ilgili bir durum” dedi.

Geçen yılki iPhone fırtınasına rağmen, gençler için en favori akıllı telefon markası hala BlackBerry. Gençlerin yüzde 37’si BlackBerry, yüzde 17’si ise iPhone sahibi. Yaşı 25-54 arasında değişen akıllı telefon kullanıcılarının tercihi ise iPhone’dan yana görünüyor.

Aramalar ve mesajlar akıllı telefon kullanıcısı gençlerin hala temel önceliği. Yaşları 12-15 arasında değişen 521 genç ve çocukla araştırmayı yapan Ofcom’a göre, bu kitlenin yarıdan fazlası anında mesajlaşma yapısını kullanıyor. Müzik dinlemek, fotoğraf çekmek, oyun oynamak ve sosyal network sitelerini ziyaret etmek de bu telefonlarla yapılan en popüler eylemler.

Akıllı telefon sahibi gençlerin üçte ikisi cihazlarına bir uygulama yükledi. Bu oran, yetişkinlerin yarısından az. Hatta gençlerin yüzde 60’ı bir uygulama için para bile ödedi. Ödeme ortalaması ise 3,70 sterlin oldu.

Akıllı telefonlar diğer aktivitelerin yerini alıyor

Akıllı telefon kullanımı, gençler için diğer birçok aktivitenin de yerini alıyor. Çünkü gençler daha az televizyon izlediklerini, oyun oynamaya, bilgisayara veya kitap, gazete okumaya telefonlarına sahip olduktan sonra daha az zaman ayırmaya başladıklarını söylüyor.

Bu arada Thickett, akıllı telefonların, gençlerin online neler yaptığını izlemeye çalışan ailelerin işini daha da zorlaştırdığını belirtiyor ve internete evin dışında akıllı telefonlarından erişen gençlere karşı ailelerin daha dikkatli olması gerektiğini vurguluyor.

Ofcom İletişim Pazarı Raporu, İngiltere’nin dijital alışkanlıklarını da yıllık bazda ortaya koyuyor. Rapora göre, bu yılın ilk çeyreğinde satılan telefonların yarısına yakını akıllı telefondu ve geçen iki yıl içinde mobil data kullanımı da neredeyse dört kat arttı.

İnsanların üçte birine yakını mobil telefonu internete girmek için kullanırken, yüzde 15’lik bir bölüm için mobil, evlerinin konumu yüzünden onların tek iletişim bağlantısı.

Akıllı telefon gibi yeni teknolojilere rağmen, birçok İngiliz alışkanlığı da yerli yerinde duruyor. Gençlerin ‘daha az TV izliyoruz’ yanıtına rağmen, ortalama İngiltere TV izleme oranı geçen 10 yıl içinde hep günlük 4 saatin altında seyretti. Yetişkinlerin üçte birinden fazlası ise kaçırdıkları programları izleyebilmek için internet hizmetlerinden yararlanıyor. İki yıl öncesine oranla bu bilgiyi verenlerin sayısı yüzde 23 arttı.

İnsanların yüzde 90’ı da radyo dinliyor ve bu da geçen on yıllar boyunca sabit kalan bir oran. Ama yüzde 36’lık bir bölüm artık dijital radyo dinlemeyi tercih ediyor.