Bilişim 18 OCAK 2012 / 13:40

1 liraya saatlik 2 liraya günlük internet: Türk Telekom Lokum ile ilgili tüm merak ettikleriniz

Türk Telekom Lokum ile ilgili merak edilenler burada

Türk Telekom'un Antalya'da lansmanını gerçekleştirdiği Lokum adlı internet servisiyle ilgili aklınızdaki tüm soruların cevaplarını bir araya topladık. 



Türk Telekom, 17 Ocak 2012'de Antalya'da gerçekleştirdiği bir lansmanla lokum adlı internet servisini tanıttı. Ev veya iş yerinde sabit telefonu olan, ancak bir nedenle bugüne kadar internet kullanıcıları arasına katılmamış 6,4 milyon abonelik bir potansiyeli hedefleyen bu servisle ilgili haberimizi "Türk Telekom TTNET’e rakip (mi?) oluyor" başlığı altında dün sizlerle paylaşmıştık.

Bugün BTnet.com.tr olarak toplantıda aldığımız notlarla konuyu biraz daha derinleştirelim ve Türkiye'de dijital uçurumun kapanması adına önemli bir girişim olan Lokum ile ilgili akıllardaki soruları cevaplayalım istedik.

Türk Telekom Lokum nedir?

Lokum, Türk Telekom'un bugüne kadar internete hiç bağlanmamış veya bir zamanlar bağlı olup da bir nedenle kullanmayı bırakmış abonelerine sunduğu bir internet çözümü. Türk Telekom, bu servisi almak isteyen kullanıcılarına tamamen ücretsiz ve herhangi bir sözleşme yükümlülüğünden bağımsız olarak bir kablosuz modem veriyor ve hattını internet kullanımına açıyor.

Servis, ücretsiz bağlantı ekipmanı ve Lokum internet sitesinden oluşuyor. Lokum hizmeti alırsanız, internet bağlantısı satın almasanız bile bu siteye ücretsiz olarak erişebiliyorsunuz. Sitede sunulan günlük haberler, hava durumu gibi temel bilgi hizmetleri almak bedava. Saatlik veya günlük internet bağlantısı satın almak isterseniz yine bu site üzerinden TC kimlik numaranızla işleminizi gerçekleştiriyorsunuz. Kullanım bedeli telefon faturanıza yansıyor.

Ücretler ve kullanım şartlarının detayları neler?

İlk bağlantı ücretsiz, modem ücretsiz, Lokum sitesinde dolaşmak ücretsiz. Kapsamlı bir internet bağlantısına ihtiyaç duyarsanız saatlik internet 1 TL, günlük internet 2 TL. Süre bitiminde ücretli bağlantı otomatik olarak yenilenmiyor, kendi kendine kapanıyor.

Saatlik internet, internet hizmetini aldığınız an başlıyor ve 1 saat boyunca devam ediyor. Günlük internet ise sat kaçta alırsanız alın kullanım hakkı gece saat 3'te sonlanıyor. Yani gece 2'de günlük internet aldınız, 1 saat ancak kullanabiliyorsunuz. Bu konunun önümüzdeki aylarda tam 24 saat üzerinden hesaplanmak üzere ayarlanacağı söyleniyor ama şimdilik bu konuyu dikkate almakta fayda var.

Türk Telekom neden böyle bir servise imza atıyor?

Servisin sunulması, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) ve Rekabet Kurumu (RK) tarafından 6 yıllık görüşmelerin ardından Türk Telekom'a internet hizmetleri sunabilme izni vermesine dayanıyor. Türk Telekom, BTK ve RK'nın verdiği onay doğrultusunda ses hizmetleriyle beraber verilmek koşuluyla internet hizmetleri sunabilecek.

Türk Telekom Genel Müdürü Gökhan Bozkurt'a göre Lokum, Türk Telekom'un yenilikçilik stratejisinin bir parçası. Bozkurt, internet hizmetlerini ses hizmetlerinin bir uzantısı haline getirmenin önemini şu sözlerle aktarıyor:
"Türk Telekom olarak son 5 yılda 10 milyar liranın üzerinde yatırım gerçekleştirdik. 2011'in ilk 11 ayda 1,5 milyar liralık yatırım yaptık, 2011 yılı sonuna bu rakamın 2,2 milyar dolar olarak şekillenmesini bekliyoruz.Pantel'i satın alarak fiber ağımızı 170 bin 500 kilometreye ulaştırdık. Yine Pantel'in sağladığı destekle Türkiye'nin çıkış hızını 1,2 terabite taşıyarak gigabit liginden terabit ligine yükseldik. 2005 yılından beri yurtdışı internet çıkış hızı 40 kat arttı, internet kullanıcı sayısı 1,5 milyondan 6,8 milyona yükseldi. 2 yıl önce 4,4 gigabyte olan kullanıcı başına veri tüketimi 21 gigabyte seviyesine yükseldi. Bu veriler ışığında biz veriyi çağın petrolü olarak görüyoruz. Yatırım ve büyüme stratejimizi de bu yönde kurguluyoruz. Vizyonumuz doğu ve batı arasında bir iletişim köprüsü kurmak, Türk Telekom'u küresel bir markaya dönüştürmek."

Gökhan Bozkurt'la yaptığımız özel röportajın videosunu aşağıda izleyebilirsiniz.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=D_USYyZE1JE[/youtube]

Servis kimleri hedefliyor?

Gökhan Bozkurt'un tanımıyla Lokum'un amacı kapsamlı bir internet hizmeti sunmaktan öte, pazarı büyütmek ve henüz internetle tanışmamış bir kitleyi internetle tanıştırmak. Bozkurt, bu yaklaşımın ülkenin bilgi toplumu dönüşüm sürecine katkıda bulunmak ve toplumun farklı kesimleri arasındaki dijital uçurumu kapatmak adına önemli bir adım olduğunu vurguluyor.

Türk Telekom Pazarlama ve İletişim Başkanı Erem Demircan'ın servisin hedeflerine dair aktardıkları şunlar:
"Türk Telekom olarak 6 yıl sonra pazara döndüğümüzde yenilikçi, pazarı büyütecek bir çözüm ortaya koymamız gerektiğini düşündük. Bu noktada telefonu olup da interneti olmayan insanları hedefleyelim istedik. Bu insanların beklentilerini anlamak için araştırma yaptık. Aralarında bugüne kadar hiç internet almayanlar da vardı, eskiden alıp bırakanlar da vardı. Oğlu kullanıyormuş, kızı torunu kullanıyormuş, evlenmişler askere gitmişler evden ayrılmışlar evde internet kullanan kalmamış. Bazı evlerde bilgisayar yok, İngilizce bilmemek büyük sorun. Geçici çözüm arayanlar da farklı arayışlara girmişler. Dükkanlar, yazlıklar vb geçici internetle bu işi çözmeye çalışıyorlar.  Biz de sorduk, interneti kullanmanız için ne yapalım? Aldığımız cevaplar eşliğinde internet hizmetini şekillendirdik, Türkçe içerik servisiyle destekledik. Tadımlık bir servis olduğu için de adını Lokum koyduk.

Öngörülen kullanım potansiyeli nedir?

Toplantıda aktarılan bilgilere göre Türk telekom tabanında 13,4 milyon abone var. Bunların 7,2 milyonunda ADSL yok, ancak 6,4 milyon abone potansiyel ADSL müşterisi. Dolayısıyla amaç, bu 6,4 milyon abonelik potansiyele ulaşabilmek. Türk Telekom, satış ve bayi kanalları ve sahadaki ADSL ve PSTN ekipleri üzerinden abonelerine bu hizmeti ulaştıracak.

Potansiyelin bölgelere göre dağılımı şöyle:



Türk Telekom'un sadece kendi personeli aracılığıyla topladığı ön taleplerin şimdiden 110 bine ulaştığı söyleniyor.

Bilgisayar sahipliği konusu nasıl çözülecek?

Türk Telekom, 6,4 milyon potansiyel arasında bilgisayar olmayan haneler için ucuz fiyatlı bir bilgisayar kampanyası başlatacak. Bu seçeneğin detaylarının önümüzdeki aylarda netleşmesi bekleniyor.

E-posta ve benzeri hizmetler bu servisin bir parçası olacak mı?

Servisle birlikte kullanıcılara e-posta hizmeti sağlanması gibi bir durum şimdilik söz konusu değil. Bunun için internet üzerindeki ücretsiz e-posta hizmetlerine başvurmak gerekecek. Ancak Lokum kullanıcıları için adı açıklanmayan bazı servislere yönelik planların devam ettiği söyleniyor.

Sunulan internet servisleri güvenli internet esasına göre mi sunulacak?

Açıkçası bu sorunun cevabı biraz ortada kaldı. Türk Telekom Satış Başkanı Celalettin Dinçer servisin BTK'nın öngördüğü internet hizmet esaslarına göre sağlanacağını söyledi ama mevcut profillerden hangisinin varsayılan profil olarak servise dahil edildiğini netleştirmedi.

Talep patlaması durumunda ADSL portları ve modem stokları yeterli mi?

Sorun yok (bize söylenen).

Bu hizmeti alıp, uzun süre para ödemeden elinde tutanlara yaptırım var mı?

Hizmeti alanlardan illa paralı kullanım beklentisi yok. Türk Telekom bu tarz bir kullanımı dert etmiyor.

Aylık hizmet söz konusu olacak mı? Aylık hizmet isteyenler özel bir servis sağlayıcıya yönlendirilecek mi?

Aylık hizmet şimdilik söz konusu değil. Hizmet kapsamını genişletmek isteyenler için grup şirketi TTNET'e şifaen bir yönlendirme de olmayacak, kapsamlı hizmet almak isteyenler diledikleri servis sağlayıcıdan hizmet alabilecekler.

İçerik işini daha önce diğer servis sağlayıcılar da denedi ama sürdüremedi. Türk Telekom bu alanda sürekliliği sağlayacak mı?

Ücretsiz içerik erişim hizmeti bu projenin önemli bir parçası. Niyet bunun sürekliliğini sağlamak.

Hizmet kesintisi söz konusu olursa kullanım telafi edilecek mi?

Hizmet kesinti oranının 10 binde birlerle ifade edildiği söyleniyor. Saatlik internet söz konusu olduğunda bunun 100 binde birlere ineceği söyleniyor. Müşteriler bu kesintilerden etkilenirse uygulamanın gündeme gelme ihtimali var ama şu an için böyle bir yaklaşık yok. Satın aldığınız 1 saatlik internet 15. dakikada kesilirse risk sizin.

Kablosuz modemler için hangi tedarikçiyle çalışılıyor?

Modemler ihaleyle alındığı için tedarikçiler değişiyor.

Cem Yılmaz bu ürünün reklamında neden yok?

Türk Telekom Cem Yılmaz'ı imaj reklamları için kullanıyor, ürün reklamları için değil.

Bu hizmetin Türkiye'de sabit telefon kullanıcılarının penetrasyonunu artıracak bir yönü olacak mı?

Hizmet çerçevesinde böyle bir amaç kurgulanmadı, bu ürünle sabit abone kullanımını artırmaya yönelik bir çalışma yok. (ed: diğer yandan servisin sabit abone sayısındaki erimeyi önleyici potansiyeli söz konusu. bu arada toplantıda paylaşılan bilgiye göre Türk Telekom'un geçtiğimiz dönemdeki sabit abone kaybı 600 bin.)

İlk bağlantı ücretinde maliyetler kime yansıyacak?

Maliyeti Türk Telekom üstleniyor. Kullanıcıya yansıyan bir bedel yok.

Türk Telekom destek ve çağrı merkezi hizmetleri, dijital uçurumun diğer tarafında yer alan ve teknolojinin dilini kullanmakta zorlanacak bu kesimle anlayacağı dilden konuşmaya hazır mı?

Türk Telekom Müşteri İlişkileri Başkanı Haktan Yaşar Kılıç'ın aktardığı bilgiye göre Assist bünyesinde Rize'de Lokum'a özel olarak bir çağrı merkezi açıldı. Bu konuda soru sormak isteyen müşteriler 444 1 444 üzerinden aradıklarında Lokum ile ilgili özel çağrı merkezine yönlendirilecekler. Ayrıca bilgisayarla ilgili genel konulara dair soruların cevaplandığı 11820 servisinden Lokum abonesi olsun veya olmasın tüm aboneler faydalanabilecekler.

Siz bu işi yapmaya başladığınıza göre TTNET'i elden çıkaracak mısınız?

TTNET grup içinde farklı bir iş yapan ve farklı değerler üreten bir şirket. Ama iyi fiyat veren olursa neden olmasın (gülüşmeler...)