Bilim 12 MART 2012 / 16:03

Yeşil Tüketim Araştırması, tüketicilerin bilinç eksikliğini ortaya koydu

Schneider Electric, Sürdürülebilirlik Akademisi ve GfK Türkiye ortaklığında gerçekleştirilen Yeşil Tüketim Araştırması’nın sonuçları düzenlenen basın toplantısında kamuoyu ile paylaşıldı. 



Türkiye’yi temsilen 15 ilde 15 yaş üstü 1487 şehirli tüketici ile gerçekleştirilen araştırma,  çok çarpıcı sonuçlar ortaya koyuyor. Özellikle tüketicilerin geri dönüşümü anlama konusundaki sıkıntılarını gün yüzüne çıkaran araştırma, “çevreci  tüketim” konusunda tüketicilerin davranışlarını, beklentilerini ve satın alma alışkanlıklarını gösteriyor. Çevre dostu ürün denildiğinde tüketicilerin akıllarına ilk olarak geri dönüşümlü ürünler gelirken, özellikle “organik” ürünlerin çevre dostu olduğu düşünüyorlar.

Araştırma Türk tüketicilerin düşüncede farklı, davranışta farklı hareket ettiği ortaya koyarken, satın aldıkları ürünlerin yeşil ve çevre dostu olması gerektiğini düşünenler yüzde 71 oranında olmasına rağmen sadece her beş kullanıcıdan sadece biri bu tarz ürünleri satın alıyor. Tüketicilerin yüzde 52’si ise “yeşil ve çevre dostu ürün tüketmeliyiz” cümlesini sıklıkla kullanıp, bilinçli olduğunu vurgulamasına rağmen, hiçbir zaman çevre dostu ürün almıyor.

Araştırma, tüketicilerin yeşil ve çevre dostu ürünler konusundaki algı eksikliklerini ortaya koydu. Çevre dostu ürünlerin tüketilmemesinin en büyük nedenini fiyatlarının pahalı oluşu ve çeşitlerin sınırlı olduğunu belirten tüketiciler, daha fazla çeşit ve daha uygun fiyatlar görmek istediklerini belirtiyorlar. Yeşil ürün dendiğinde akıllarına ilk olarak “gıda” bazlı ürünler gelen tüketiciler, bu ürünlerin fiyatlarının yüksekliğinden ve çeşit azlığından yakınırken tam bir bilinç eksikliği sergiliyorlar. Araştırmanın daha da vahim yanı, tüketicilerin yüzde 13’lük kesiminin yeşil ve çevre dostu ürünler hakkında hiç bir fikrinin olmaması ve bu ürünleri kullanmanın gereksiz olduğu belirtmesi oldu.

Tüketicilerin algılarının değişmesi şart

Bu doğrultuda, hükümet ve kamu kuruluşlarının çalışmaları ve teşviklerinin üst seviyede olduğunu ortaya koyan araştırma, özellikle medyanın sosyal sorumluluk projeleri ile bireyleri çevre konusunda daha fazla bilinçlendirmesi gerektiğini kamuoyuna sundu.

Sonuçları değerlendiren GfK Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Fulya Durmuş, kullanıma yönelik algının kesinlikle değişmesi gerektiği ve kullanımın yaygınlaşması adına özellikle markaların skalalarını ve ürün üzeri beğendirmelerini yeniden gözden geçirmeleri yönünden çalışmalar yapılması gerektiğini ifade etti.

Araştırmayı değerlendiren Schneider Electric Balkanlar Ortadoğu ve Türkiye İletişim Direktörü Meltem Çakıcı, dünyanın önümüzdeki 40 yıl içerisinde enerji ihtiyacının 2 kat artacağının altını çizerken, enerji kullanımının artmasının çevreye tamir edilmez zararlar verebileceğini söyledi. Dünyanın sadece 2 derece daha sıcaklık artışını tolere edebileceğine değinen Çakıcı, tüketicilerin çevre dostu tüketim konusunda bilinç kazanmaları gerektiğini ifade etti.

Sürdürülebilirlik Akademisi Yönetim Kurulu Üyesi Semra Sevinç 2011 yılında faaliyetlerine başlayan Sürdürülebilirlik Akademisi’nin yaptığı çalışmalar içinde yer alan Yeşil Tüketim Araştırması’nın ilk yıl sonuçlarının markalar için yol haritası oluşturacağını, tüketicilerin satın almaya hazır oldukları yeşil ürün ve hizmetler ile ilgili olarak tüketicilere bilinç kazandıracağını ifade etti.