Bilim 09 KASIM 2015 / 17:42

NASA Mars’ın yaşanılamaz hale gelmesinin sebebi açıkladı

​Kızıl Gezegen’de Eylül ayında sıvı halde su tespit ettiğini duyuran NASA, Mars atmosferi ile ilgili çok önemli bir bulguyu dünya kamuoyu ile paylaşacaklarını bildirmişti.

5 Kasım Perşembe günü NASA’nın yaptığı açıklamaya göre; 4 milyar yıl önce bol miktarda su bulunan ve Dünya’yı oldukça anımsatan yapısıyla Mars’ın, yaşanılamaz hale gelmesinin sebebinin "yoğun güneş fırtınaları olduğu” belirtildi. 2014 yılından beri Mars’ın atmosferini araştırmakla görevli olan uzay aracı MAVEN tarafından toplanan verilere göre; Mars’ın uzun zaman önce kalın bir atmosferi ve sıvı halde okyanusları bulunuyordu. MAVEN, şuan kuru ve ince bir atmosfere sahip olan Mars’ta gerçekleşen atmosfer kaybını anlamayı hedefliyor.

Veriler, Mars’ın bir zamanlar sahip olduğu karbondioksit ağırlıklı atmosferinin, milyarlarca yıl önce saatte 1.6 milyon km hızla esen güneş fırtınalarıyla uzaya dağıldığını gösteriyor. Bu da güneş fırtınasının Mars atmosferini her saniye yaklaşık 100 gram azalttığının ipuçlarını veriyor.

Science ve Geophysical Research Letters bilimsel dergisinde yayınlanan çalışmaya göre; Mars’ı bir zamanlar saran manyetik alanın Dünya’nınkinin 40’ta biri kadar zayıf olduğu ve gezegende yüksek oranda bulunan okyanus suyunun,  atmosferle beraber buharlaştığı belirtiliyor. Mars’ın atmosferine aynı zamanda yer çekiminin de zarar verdiğini belirten bilim insanları; Kızıl Gezegen’de dengede olan yer çekimi ve hava basıncının bazı durumlarda bozulduğunu, bununda şiddetli yer çekimi dalgaları oluşturduğunu sözlerine ekliyor.