Bilim 07 AĞUSTOS 2012 / 09:48

Kanser tedavisinde başarı oranını artıracak yeni bir umut mu doğuyor?

Kanser tedavisinde yeni bir umut mu doğuyor?

Yapılan yeni bir araştırma, kanser hastalarında kanserli hücreleri yok etmek için kullanılan kemoterapinin etkisinin neden giderek azaldığına dair şaşırtıcı bulgular ortaya koydu. İşin sırrı sağlıklı hücreler tarafından salgılanan WNT16B adlı yeni keşfedilen proteinde yatıyor.

Kanserli hastalarda uygulanan ilaçla kanser tedavisi (kemoterapi) üzerine araştırmalar yapan Seattle’daki Hutchinson Kanser Araştırma Merkezi araştırmacıları, ilk seanslarda hızlı başlayan tedavi etkisinin neden zamanla azaldığına dair son derece ilginç bir bulgu ortaya koydular.

Yahoo!'nun AFP'den aktardığına göre, kemoterapi sırasında kanserli hücrelerin bölünmesini engellemek için kullanılan ilaçlar sağlıklı hücrelerin DNA'ları üzerinde de yıkıcı etki yaratarak bu hücrelerin WNT16B adlı bir proteini salgılamasına sebep oluyor. Salgılanan bu protein, kanserli hücrelerin direncini artırarak takip eden kemoterapi seanslarında ilaçların etkisinin azalmasına yol açıyor.

Araştırmacılar, bu beklenmedik bulgunun ilk seanslarda gayet iyi sonuç veren kemoterapinin takip eden seanslarda neden giderek etkisini yitirdiğini açıklayan son derece önemli bir keşif olduğunu ifade ediyorlar.

Kanser tedavisi amacıyla kullanılan kemoterapi, temelinde kontrolsüz biçimde çoğalarak tümör oluşmasına neden olan mutasyona uğramış kanser hücrelerinin vücuttaki sağlıklı hücrelere oranla daha zayıf olması prensibine dayanıyor. Bu prensipten hareketle uygun dozda verilen kemoterapi kanserli hücreleri daha fazla etkilerken, sağlıklı hücreler üzerindeki etkisi sınırlı kalıyor.

Ancak öyle görünüyor ki, bu sınırlı etki bile kanserli hücrelerin avantajına dönüşebilecek bir takım biyokimyasal süreçleri tetikleyebiliyor. Yapılan araştırma, bu mekanizmanın sebebini ortaya koymak açısından büyük önem taşıyor.

Bu yeni bulgu aynı zamanda laboratuvar ortamında son derece dayanıksız olan kanser hücrelerinin yaşayan organizmada nasıl olup da tedaviye bu kadar büyük direnç gösterebildiğini de açıklıyor.

Araştırmacılar bundan sonraki adımda WNT16B proteinini etkisiz hale getirecek yeni yöntemler bulmaya odaklanacaklar.

Böyle bir ilacın keşfi durumunda hem kemoterapinin etkisini güçlendirmek adına önemli bir adım atılmış olacak, hem de kemoterapi ilaçlarının daha düşük dozda kullanımına bağlı olarak yan etkilerinin azalması gündeme gelecek.