Bilim 04 AĞUSTOS 2010 / 12:59

İnternetteki ölçümleme karmaşasına çözüm geliyor

IAB Türkiye, Internet Ölçümleme Araştırması'yla birebir hedef kitleye ulaşmayı kolaylaştıracağı iddiasında.

IAB Türkiye, Internet Ölçümleme Araştırması'yla birebir hedef kitleye ulaşmayı kolaylaştıracağı iddiasında.


IAB (Interactive Advertising Bureau) Türkiye, internette birebir hedef kitleye ulaşmayı kolaylaştırmak amacıyla Internet Ölçümleme Araştırması'nı duyurdu. IAB Türkiye tarafından başlatılan Ölçümleme Araştırması, Internet'in farklı araçlar ve kriterlerle ölçümlenmesinin getirdiği karışıklığa son vermeyi amaçlıyor. İletişim dünyasına en kapsamlı veriyi sunmak üzere tasarlanan araştırmada site merkezli ve kullanıcı merkezli modeller birlikte kullanılıyor.

Araştırmanın ilk evresinde, IAB'ye üye tüm sitelere (reklam dünyasının yaklaşık yüzde 80'i) takip kodları yerleştirildi. Bu kodlar üzerinden siteye gelen ziyaretçi sayısı, sitede geçirdiği süre, sitenin erişimi, sayfa görüntüleme gibi bilgiler toplanıyor. Kullanıcı merkezli olarak adlandırılan ikinci evrede çevrimiçi ortamda kurulan panel aracılığıyla, site ziyaretçilerinin profil bilgileri derlenerek trafik bilgilerine entegre ediliyor. Sonuçlar her ay düzenli olarak yapılan çevrimdışı Internet penetrasyonu araştırmasına dayanılarak, Türkiye Internet nüfusunu temsil edecek şekilde sunuluyor.

Halen 33 bin 302 kişiyle test verisi üreten panele ait raporların Eylül'de kullanıma sunulması planlanıyor. Uluslararası bir firma tarafından yürütülecek denetim çalışmasının sonbaharda başlatılması da hedeflenenler arasında yer alıyor.

IAB Türkiye Internet Ölçümleme Araştırması ayrıca Türkiye'de kullanılan teknolojiye, yazılımlara ilişkin ayrıntılı bilgi de sağlıyor. Browserbarometer isimli raporlarla Türk Internet nüfusunun hangi tarayıcıları, bunların hangi sürümlerini kullandığı, bilgisayarlardaki işletim sistemleri, Flash player versiyonları, ekran çözünürlükleri haftalık bazda takip edilebiliyor.

Örneğin 28 Haziran - 6 Temmuz arasında IAB Türkiye üyesi web sitelerini ziyaret edenlerin sayfa görüntülemesini yüzde 75,30 oranında Internet Explorer'la yaptığı, pazara yeni çıkan Chrome'da kullanım oranının yüzde 6,88 olduğu Browserbarometer'da görülebiliyor. Benzer şekilde bu sitelere mobil cihazlardan bağlananların kullandığı telefon markalarını/modellerini izlenebiliyor veya ekran çözünürlük bilgilerinden yararlanarak bir web sitesinin renklerinin olması gereken kalitede gösterilmesi sağlanabiliyor.

IAB Türkiye Internet Ölçümleme Araştırması Top 20 listelerini, haftalık browserbarometer raporlarını, IAB Europe AdEx raporlarını görmek için www.iab-turkiye.org adresini ziyaret edebilirsiniz.