Bilim 25 EYLÜL 2008 / 13:04

Havacılıkta çevreci işbirliği

Ortak bir adım atan Boeing ve Honeywell UOP, kurdukları grup bünyesindeki çalışmalarıyla sera gazı salınımını düşürmenin yanı sıra ticari havacılık sektöründeki fosil yakıtlara bağımlılığı ve bunun dünya yakıt fiyatları üzerindeki etkisini azaltmayı amaçlıyor.

Ortak bir adım atan Boeing ve Honeywell UOP, kurdukları grup bünyesindeki çalışmalarıyla sera gazı salınımını düşürmenin yanı sıra ticari havacılık sektöründeki fosil yakıtlara bağımlılığı ve bunun dünya yakıt fiyatları üzerindeki etkisini azaltmayı amaçlıyor.


Havacılığın önde gelen isimlerinden Boeing ile havayolu şirketleri ve arıtma teknolojileri alanında uzman Honeywell UOP biraraya gelerek “Sürdürülebilir Hava Yakıtı Kullanıcı Grubu” adı altında bir oluşuma imza attı. Grubun amacı sürdürülebilir alternatif yakıtları geliştirmek ve ticarileştirme çalışmalarını hızlandırmak olarak belirlenmiş. Küresel çevre örgütleri WWF (Doğal Hayatı Koruma Derneği) ve NRDC (Doğal Kaynakları Koruma Konseyi) ‘nden de destek alan Boeing önderliğindeki grupta, Air France, Air New Zeland, All Nippon Airlines, Cargolux, Gulf Air, Japan Airlines, KLM, SAS ve Virgin Atlantic Airways yer alıyor.


Grup, yenilenebilir yakıt kaynaklarının profesyonel ihtiyaçlar için kullanılmasını sağlayarak, bir yandan sera gazı salınımını düşürmeyi, diğer yandan ticari havacılık sektörünün fosil yakıtlara bağımlılığını ve dünya yakıt fiyatları üzerindeki etkisini azaltmayı amaçlıyor. “Sürdürülebilir Hava Yakıtı Kullanıcı Grubu”nu destekleyen şirketler, halen kullanılan ticari uçak yakıtının yılda yaklaşık yüzde 15’ini tüketiyor. Üyeler, üzerinde çalıştıkları biyoyakıtların, en az mevcut kerosen temelli yakıtlar kadar performans göstereceğini garanti eden bir sürdürülebilirlik teminatı imzalayacak. Böylece şirketler, çalışmalarında sadece, biyosfer üzerinde en düşük etkiye sahip, yenilenebilir yakıt kaynaklarını dikkate alacak. Bu tip yakıt kaynaklarının üretimi için minimum seviyede arazi, su ve enerjiye ihtiyaç duyulurken, mevcut ekili alanlar ve temiz su kaynakları tehdit edilmeyecek. Ayrıca biyoyakıt için gerekli ürünün yetiştirilmesi ve hasatı, yerel toplumlar için sosyoekonomik fayda da sağlayacak.


Boeing Ticari Uçaklar Çevre Stratejileri Genel Müdürü Billy Glover, bu girişimin dünyanın önde gelen havayolları için büyük bir fırsat olduğunu belirterek, böylece ticari havacılığın gelecekteki yakıt ihtiyacı kaynağı, sürdürülebilirliği ve çevresel etkileri açısından kontrol altına alınabileceğine dikkat çekti ve bir numaralı önceliğimiz, sürdürülebilir bitki kaynaklarının ekilmesi, hasatı ve ekonomiye yapacağı etkilerin toplam maliyetini hesaplamak olacak dedi.


Grup başlangıç olarak, sürdürülebilirlik konusunda yürütülecek iki araştırma projesini açıkladı. Boeing tarafından desteklenen Yale Üniversitesi’nin Ormancılık ve Çevre Bilimleri Okulu, “jatropha curcas” bitkisi için, kapsamlı bir sürüdürülebilirlik araştırması yürütecek. Araştırma, bitkinin karbondioksit salınımı ile gelişmekte olan ülkelerdeki çiftçiler üzerindeki sosyo-ekonomik etkilerini de inceleyecek. NRDC ise benzer bir araştırmayı, “algea” bitkisiyle yapacak. Her iki bitki türünün de, havacılık sektörü için gerekli biyokütle kaynaklı yenilenebilir yakıt çözümlerinin önemli birer parçası olması bekleniyor.