Araştırma 25 MAYIS 2016 / 11:45

​Araba kullanırken bile telefona bakıyoruz

Deloitte’un ‘Global Mobil Kullanıcı Araştırması’na göre, Türkiye’deki kullanıcılar günde ortalama 70 kez, yani her 15 dakikada bir cep telefonu ekranına bakıyor.

Türkiye, sosyal medyada fotoğraf paylaşımında da ön sırada. Her 5 kişiden biri de araba kullanırken ya da karşıdan karşıya geçerken telefonuna baktığını itiraf ediyor.
Deloitte tarafından 2011 yılından bu yana yapılan, Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 30 ülkeden 49 bin katılımcıyla gerçekleştirilen araştırma, tüketicilere ve bu başlıkta çalışma yapan şirketlere mobil cihaz kullanımının geldiği nokta hakkında veriler sunuyor. Deloitte Türkiye Teknoloji, Medya ve Telekomünikasyon Endüstrisi Lideri Tolga Yaveroğlu’nun da dikkat çektiği gibi, mobilitenin sosyal dokumuza ne denli nüfuz ettiği, rakamlarla da görülüyor. “Araştırmanın en çarpıcı sonuçlarından biri, Türkiye’de tüketicilerin her gün toplam 4 milyar kez telefonlarını kontrol ediyor veya kullanıyor olması” diyen Tolga Yaveroğlu’na göre, her dört kişiden birinin uyanır uyanmaz yaptığı ilk şey telefonunu eline almak. 
 
15 dakikada bir ekrana bakma alışkanlığımız var
 
Türkiye’den 18-50 yaş arası 1000 kişinin katılımıyla ortaya çıkan sonuçlara göre, kullanıcılar günde ortalama 70 kez cep telefonunu kontrol ediyor. Yani yaklaşık 15 dakikada bir ekran yüzü görülüyor. Bu oran; Rusya, İngiltere, Almanya ve Fransa gibi ülkelerin neredeyse iki katı.
‘Akıllı telefon bağımlısı’ olarak nitelendirilebilecek kesim, Türkiye’de mobil kullanıcıların yüzde 22’si. Yaklaşık 5 cihaza erişimi olan bu kullanıcılar, uygulamalar için ayda ortalama 7,5 TL harcıyor. Her on kişiden dokuzu, uyandıktan sonra 15 dakika içerisinde mutlaka cep telefonunu kontrol ediyor ve yarısının yaptığı ilk şey de sosyal medya hesaplarını ve mesajlarını kontrol etmek. Bu kesimin yüzde 77’si toplu taşıma araçlarında, yüzde 52’si TV izlerken düzenli olarak telefonlarını kullanıyor.
 
‘Her zaman mobil’ risk demek
 
Kullanıcıların yaklaşık yüzde 20’si karşıdan karşıya geçerken ve araç kullanırken akıllı telefonunu kullandığını belirtiyor. Bunu sürekli ya da çok sık yaptığını söyleyenlerin oranı da yüzde 7. Bir diğer sosyal risk faktörü ise aile ile birlikte geçirilen zamanlarda, 18-25 arası yaş grubunun, 45-50 arası yaş grubuna oranla iki kat daha fazla telefon kullanması.
Her iki kullanıcıdan biri, çektiği fotoğrafları günlük olarak sosyal medyada paylaşıyor. Bu oranla Türkiye, hem akıllı telefonunu fotoğraf çekmek için kullanma hem fotoğrafı sosyal medyada paylaşmada Brezilya, Çin, Rusya, İngiltere, Almanya gibi birçok ülkeyi geride bırakıyor. 
 
Telefonların demode olmasına fırsat bırakmıyoruz
 
Türkiye’deki kullanıcıların, akıllı telefon değiştirme hızı da yüksek. Kullanıcıların yüzde 80’i, 3 yaşın altındaki telefonları kullanıyor. İkinci el telefon kullananların oranı ise sadece yüzde 14. Kullanıcıların yüzde 60’ı telefonunu mağazadan, yüzde 16’sı internetten alıyor. Her 2 telefondan 1’i de el değiştiriyor. Bu telefonların yüzde 70’i akrabalar ve arkadaşlar arasında el değiştirirken, geri kalanı internet üzerinden satılıyor ya da yenisi alınırken takas yapılıyor. Yedek olarak saklanıp kullanılmayan telefonların oranı ise yüzde 37.
Türkiye’deki akıllı telefon kullanıcılarının yüzde 82’si internete evinde ya da işyerinde kendi Wi-Fi’ı ile bağlanmayı tercih ederken, halka açık yerlerde Wi-Fi ile kullanım oranı yüzde 37’ye düşüyor. Akıllı telefonları ile mobil ağ üzerinden internete bağlanan kullanıcıların oranı ise yüzde 65. Tercih edilen bağlanma metodunda kullanıcılar, yüzde 59 ile en çok Wi-Fi bağlantısını tercih ettikleri ediyor.  
 
Mobil ödemeye ‘güvenlik’ engeli
 
Mobil reklam, mobil ticaret ve mobil ödemenin de yaygınlaştığı araştırma ile görülüyor. Tüketicilerin en çok hatırladıkları ve tepki verdikleri video reklamlar, bir video izlemeden önce yayınlanan reklamlar oluyor.
Öte yandan, kullanıcıların yüzde 85’i alışveriş sitelerine telefon üzerinden erişiyor, ama tüm kullanıcıların sadece yüzde 17’si mobil ödeme yöntemlerini kullanıyor. Özellikle mağaza içi mobil ödeme yapmayanların en büyük çekincesi ise güvenlik. Ancak ulaşım ve perakende sektörlerinin mobil ödeme ile entegre olması halinde, kullanıcıların yüzde 45’i toplu taşıma ile yolculukta, alışveriş yaparken ve taksi ücreti öderken mobil ödemeyi kullanmak istediğini de belirtiyor.