Ar-Ge 26 ARALIK 2013 / 14:15

Huawei Türkçe Sanal Asistan ile övgü alıyor

Huawei Türkiye Ar-Ge merkezi, özellikle Türkçe Sanal Asistan ve Sosyal TV projeleri ile öne çıkıyor.



Bugüne kadar 60 milyon doların üzerinde yatırım yapılan ve Çin dışındaki en büyük 3. ArGe merkezi olma özelliğine sahip Huawei’nin 2009 yılında İstanbul Ümraniye’de kurduğu Ar-Ge merkezinde, Türk mühendislerin geliştirilmesinde büyük payı olan başarılı yazılımları tanıttı.

Huawei, Türkiye ve Çin arasında kalan geniş bir bölgede mevcut dijital uçurumun kapanmasına katkıda bulunmak amacıyla telekomünikasyon iletişim ağları kurguluyor. “Sürekli inovasyonu” bir iş modeli ve sürdürülebilirliğin ön şartı olarak gördüklerini söyleyen Huawei Türkiye Ar-Ge Merkezi Direktörü Wu Lianqing, “Türkiye’nin 2023 hedeflerine bilgi teknolojileriyle ulaşacağını öngörüyor ve bu konudaki adımları destekliyoruz. Bu nedenle Türkiye’de kamuya ve devlete sunduğumuz ileri teknoloji ürünlerle destek olmak ve bölgedeki dijital uçurumun kapanmasına destek olmak istiyoruz” diyor.

Huawei’nin dünya genelinde 16 Ar-Ge Merkezi ve müşterilerle birlikte kurduğu 28 Ortak İnovasyon Merkezi’nin mevcut olduğunu da belirten Wu Lianqing, bu merkezlerin önde gelen uluslararası araştırma enstitüleriyle ve üniversitelerle sürekli iletişim halinde olduğunu ve geçtiğimiz 10 yıl içinde global olarak Huawei’nin, Ar-Ge’ye 19 milyar dolar kaynak ayrıldığını, sadece 2012’de Ar-Ge için ayrılan rakam 4,8 milyar dolar olduğunu belirtti.

İçinden elektrik geçen her cihaz Türkçe anlayacak

Ar-Ge toplantısında Türk mühendislerinin geliştirdiği “Sanal Bilge” adı verilen uygulama tanıtıldı. Huawei, bilgisayarlarla ve mobil cihazlarla konuşarak iletişim kurmanın pratik uygulamasında Türkçe’nin daha fazla ilgiyi hak ettiğine inanarak İTÜ ile işbirliğine giderek ‘Sanal Bilge’ adını verdiği Türkçe anlayan sistemi kurguladı. Sanal Bilge, tıpkı günlük hayatta olduğu gibi cihazlarla konuşarak kurulan iletişimin arkasındaki beklentiyi anlayacak ve buna göre tepki verecek şekilde kurgulandı. Proje Lideri Ozan Sönmez projeyi şöyle açıkladı:
“Sanal Bilge, tıpkı günlük hayatta olduğu gibi cihazlarınızla konuşarak kurduğunuz iletişimin arkasındaki beklentiyi anlayacak ve buna göre tepki verecek şekilde kurgulandı. Hâlihazırda Türkçe olarak yönlendirilen birçok soru ve sorguya cevap verebilen sistem geliştikçe becerileri daha da artacak. Bugün Galatasaray’ın hangi maçları var diye sorduğunuzda, bu uygulama size o ayki bütün maçları tarihleri ile birlikte gösterebiliyor.”

Huawei Social TV Türkiye'de geliştirildi

10 yıldan uzun süredir IPTV alanında faaliyet gösteren Huawei, sosyal medyaya olan ilginin artmasıyla birlikte 2010 yılında Huawei’deki 4 Ar-Ge çalışanı ile bir araya gelerek Social TV adlı platformun tasarımını üstlendi. Daha sonra Çin’deki Ar-Ge ekibinin projeye dahil olmasıyla Türkiye’den 50 kişilik bir ekip Social TV’nin olgunlaşması için çalıştı ve proje 2011 yılında ürüne dönüştü.

Proje Lideri Ahmet Duran proje için şu ifadelerde bulundu:
“Sunduğumuz IPTV platformunu daha çekici hale getirmek için kurguladığımız Social TV, IPTV platformuna Facebook veya Twitter gibi sosyal ağların eklenmesinin de ötesine geçen, kendi sosyal platformunu barındıran bir çözüm. Bu platformla örneğin en çok seyredilen, hakkında konuşulan içeriği anonim olarak görüntüleyebiliyorsunuz. Sesli asistan Sanal Bilge’nin Social TV ile entegrasyonu sayesinde, sistemin yönetimini sesli komutlarla gerçekleştirmek mümkün. Hatta izlemek istediğiniz içeriği televizyona söyleyerek içeriğin otomatik olarak karşınıza gelmesini bile sağlayabiliyorsunuz. Ürünün operatör tarafında da sunduğu önemli avantajlar var. Örneğin tek bir platform üzerinden birkaç tıklamayla sunmak istediğiniz içeriği eski telefonlara, akıllı telefonlara, web TV’ye, akıllı TV’lere veya IPTV kutularına yönlendirebiliyorsunuz. Dilediğiniz paketi dilediğiniz cihazlarda aktif hale getirebiliyorsunuz. Bu operatörlerin işini kolaylaştırırken, ticari esneklik de sağlıyor.”

Kullanım Ücretlendirme ve İş Ortakları Gelir Paylaşım Sistemi

Huawei’deki Türk mühendisler, kullanım faturalandırma sistemi ve iş ortakları gelir paylaşım sistemi olmak üzere iki ayrı çözüm üzerinde çalışıyor. Bunlardan biri kullanım faturalandırma sistemi (Convergent Billing System-CBS). Diğeriyse operatörlerin iş ortaklarıyla ve birlikte çalıştıkları diğer kurumlarla gelir paylaşımını düzenleyen Ortaklık Yönetim Sistemi (Partnership Management System -PMS). Huawei Ar-Ge departmanında yaklaşık 120 kişilik bir ekip bu projelerle ilgileniyor.

Huawei Türkiye Ar-Ge Merkezi, Türkiye, Avrupa ve BDT bölgesindeki operatörlerin uygulamaya koymak istediği bu yeni özelliklerin tasarlanması ve geliştirilmesinden sorumlu.