Akıllı Telefonlar 18 ARALIK 2013 / 14:05

Türkiye'de kişi başına 5,4 mobil cihaz düşüyor

Türkiye’de 2013 yılında internete bağlı mobil cihaz kullanımı, bir önceki yıla oranla yüzde 42 artış gösterdi. 2013 yılında kişi başına düşen mobil cihaz sayısı 5,4’ü buldu.



Deloitte, “Küresel Mobil Kullanım: Farklılık Derinleşiyor” raporunu yayınladı.

Mayıs – Temmuz 2013 tarihleri arasında yürütülen araştırmanın raporuna göre Türkiye’de, bir kişinin ortalama 5,4 adet taşınabilir cihazı bulunuyor. Bu rakamla Türkiye, İngiltere ve Fransa ile aynı orana sahipken; Amerika, Almanya, Hollanda, Japonya gibi birçok gelişmiş ülkenin de önüne geçiyor. Türkiye’de akıllı telefon, tablet, dizüstü bilgisayar ya da netbook cihazları üzerinden internete bağlanma oranı ise 2013 yılında, bir önceki yıla oranla yüzde 42 oranında artış gösterdi.

Bunun yanı sıra, gelişmekte olan ülkelerde kullanıcıların geleceğe dair mobil cihaz satın alma eğilimleri, gelişmiş ülkelere göre daha yüksek bir trend gösteriyor. Örneğin gelişmiş ülkelerdeki kullanıcıların yüzde 30’u akıllı telefon, yüzde 23’ü dizüstü bilgisayar ve yüzde 19’u tablet bilgisayar almayı planlarken, bu oran gelişmekte olan ülkelerde neredeyse ikiye katlanıyor ve akıllı telefonda yüzde 63, dizüstü bilgisayarda yüzde 53 ve tablet bilgisayarda yüzde 51’e çıkıyor.

Tablet bilgisayarlarda büyüme oranı düşük olsa da, piyasanın büyümeye devam edeceği bekleniyor. Dünyada kullanılan tabletlerin yalnızca yüzde 20’si 3G ve 4G ile internete bağlı iken, neredeyse yarısının ekranı 23 cm’den küçük. 2013 yılı sonu itibariyle Dünya’da 180 milyon adet tablet satılması bekleniyor.

Akıllı telefonlarda +55 yaş üzeri kullanımı arttı

Tarihsel olarak, yaşlı kullanıcıların gençlere göre teknolojik cihazlara daha geç adapte olduğu miti günümüzde kırılıyor. Ankete göre, özellikle gelişmiş ülkelerde yaş ortalamasının yüksek olması göz önüne alındığında, 55 yaş üzeri grupta akıllı telefon kullanımının arttığı görülüyor. Bu grupta telefon satın alımı, hediye yolu veya eski telefonların artık piyasada olmaması ile ilişkilendirilse de, bu kararın bilinçli bir tercih olduğu değerlendiriliyor. Ülkeler bazında incelendiğinde ise, örneğin Türkiye’de, tüm kullanıcılar nezdindeki akıllı telefon penetrasyonu yüzde 67 iken, sadece 45 yaş ve üzeri gruba ilişkin oranın yüzde 53’e çıktığı görülüyor.

Hızlı teknoloji gelişiminin hayatımıza getirdiği bir diğer durum ise kullanılan telefonun belirli aralıklarla değiştirilmesi olarak karşımıza çıkıyor. Kullanılan telefonun yenisiyle değiştirilmesi süresi, 18-24 yaş arası grupta 14 ay iken, 55 yaş üzeri grupta 2 yıla kadar çıkıyor. Küresel Mobil Kullanım Araştırması, bu verilerle, mobil cihaz ve bu cihazlar için uygulama üreten şirketlerin, 55 yaş üzeri kitleyi de hedef gurubu içerisine alması gerektiğinin önemle altını çiziyor.



Rapora göre, 2013 yılının 3. çeyrek verilerine göre, dünya genelinde 222 mobil operatör LTE teknolojisine geçiş yaptı. Bu rakamın, yıl sonunda 260 olması beklenirken; geçtiğimiz yıl ile karşılaştırıldığında neredeyse yüzde 100’lük bir artış yaşandığı görülüyor. Ankete katılan mobil kullanıcıların yüzde 59’u, önümüzdeki 12 aylık süreç içerisinde LTE teknolojisine geçmeye istekli olduğunu belirtiyor. Böylelikle, 2013 sonunda, 150 milyon LTE kullanıcısının, toplam veri akışının 5’te birini kontrol edeceği tahmin ediliyor.

Türkiye’de hala WiFi gözde

Öte yandan, WiFi kullanımı, araştırmaya konu olan 20 ülkenin 16’sında hala birinci sırada bulunuyor. Türkiye verilerine bakıldığında ise özellikle akıllı telefonlarda mobil kullanımın yüzde 72’sini WiFi, yüzde 26’sını ise operatörden alınan mobil network oluşturuyor. Gelişmekte olan ülkeler arasında Türkiye, WiFi kullanımı oranıyla, Meksika’nın (yüzde 74) ardından ikinci sırada gelirken, operatörden sağlanan mobil network kullanımında ise sondan ikinci oluyor.

Türkiye gibi özellikle kablosuz internet ağını tercih eden İngiltere, Çin, Amerika ve Brezilya’da, Wi-Fi oranının mobil network kullanımına göre bir hayli yüksek olması ise, daha hızlı veri akışına sahip olduğu algısı ve paket limitini aşınca kullanılan verinin daha pahalı olması ile açıklanıyor.

Bulut bilişim hızla büyüyor

Operatörden sağlanan mobil network kullanımıyla gerçekleşen veri trafiğine bakıldığında, 2012 yılına göre akıllı telefonlarda yüzde 30’luk bir artış yaşanırken, tüm cihazlarda yaşanan bu trafiğin artış oranı ise yüzde 50 olarak kaydediliyor. 2013 yılının sonunda da, her ay yaşanan trafiğin 3 exabyte büyüklüğünde olması bekleniyor. Bu rakamın 2017’de dörde katlanacak olması, raporda yer alan dikkat çekici veriler arasında bulunuyor. Bunun yanında, yine 2013 yılı sonunda, toplamda 600 milyon kullanıcının kişisel amaçla bulutu kullanması beklenirken, bu rakamın 2017 yılında ikiye katlanacağı öngörülüyor.

En çok WhatsApp tercih ediliyor

2013 yılının başlarında, anlık mesajlaşmanın, hızlı mesaj (SMS)’i geçmesi, raporda öne çıkan önemli değerlendirmelerden bir diğerini oluşturuyor. Anlık mesajlaşmanın bu denli hızlı yayılmasının bir nedeni olarak OTT (Over-the-top) trendi gösterilirken, SMS hizmet sağlayıcılarının 2013 yılında beklenen gelirlerinin neredeyse 5’te biri olan 32 milyar dolarlık bölümünü anlık mesajlaşmaya kaptırdıkları tahmin ediliyor. Yine de SMS gelirlerinin, 2015’e kadar artarak devam etmesi bekleniyor.

Türkiye’ye bakıldığında ise, akıllı telefonlar aracılığıyla anlık mesajlaşma uygulaması kullananların oranı yüzde 56 olarak karşımıza çıkıyor. Türkiye, bu oranla Almanya (yüzde 43), Brezilya (yüzde 43), İngiltere (yüzde 30), Rusya (yüzde 28), Amerika (yüzde 23), Belçika (yüzde 20) ve Fransa (yüzde 15) gibi ülkeleri geride bırakıyor. Anlık mesajlaşmanın en çok kullanıldığı ülkenin ise yüzde 83 oranıyla İspanya olduğu belirtiliyor.

Kullanıcıların profili incelediğinde ise, gelişmiş ülkelerde 18-34 yaş arası kullanıcıların yüzde 50’den fazlası anlık mesajlaşma uygulaması kullanırken; bu oran Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde yüzde 63’ün üzerine çıkıyor. 55 yaş ve üzeri gruplara bakıldığında ise gelişmiş ülkelerdeki kullanıcıların oranı yüzde 29 iken, gelişmekte olan ülkelerdeki anlık mesajlaşma kullanım oranı yüzde 49’a kadar çıkıyor. Araştırmaya katılan kullanıcıların belirli bir fiyat ödeyerek sınırsız hizmete sahip olmak istedikleri uygulamaların başında ise WhatsApp geliyor. Bu listede WhatsApp dışında Blackberry Messenger, LINE, Kakao Talk ve QQ uygulamaları bulunuyor.

Deloitte’un “Küresel Mobil Kullanım Durumu: Farklılık Derinleşiyor” raporuna www.deloitte.com/mobileconsumer adresinden ulaşılabilir