Telekom Ağ ve Altyapı 26 EKİM 2011 / 14:21

Dünya geniş bant yarışında

Dünya nüfusunun yüzde 20'si internete giriyor

Birleşmiş Milletler, tüm ülkelere 2015 yılı için geniş bant stratejilerini hayata geçirmeleri çağrısında bulundu. Hedef 2015 yılında dünya nüfusunun yüzde 60'ını internet kullanıcısı yapmak.



Birleşmiş Milletler, 2015 yılında gelişmiş ülkelerdeki nüfusun yüzde 60’ının internete erişmesini istiyor. Gelişmekte olan ülkeler içinse hedef yüzde 50. Birleşmiş Milletler, 2015 yılında gelişmekte olan ülkelerdeki evlerin yüzde 40’ının internet erişimi sağlanmasını da istiyor.

Geniş bant servislerinin bedelinin hesaplı olması gerektiğini belirten Birleşmiş Milletler, ortalama aylık gelirin yüzde 5’inin altında bir maliyetin uygun olduğu kanısında. Tüm bu hedefleri ise Birleşmiş Milletler’in dijital gelişim için geniş bant komisyonu saptadı. Uluslararası Telekomünikasyon Birliği (ITU) Genel Sekreteri Dr. Hamadoun Toure’a göre bu hedefler çok büyük, ama hepsi de erişilebilir. Bunun için tek gereken ise hükümetlerin politik çabaları ve özel sektörle bu konuda işbirliğini hayata geçirebilmeleri.

Bu hedeflere ulaşmada ülkelerin ilerlemesinin ölçümünden ITU sorumlu olacak. ITU yıllık genişbant raporu ile, ülkeleri geniş bant politikaları, bunların maliyeti ve gelişimi başlıklarında derecelendirecek.

Dünya nüfusunun yüzde 20'si internet kullanıyor

Bu yeni hedeflere paralel olarak, ITU de küresel bazda bağlantı yapısı ile ilgili bir mini raporu kamuoyuna sundu. Rapora göre, internet kullanıcıları dünya nüfusunun yüzde 20’sini oluşturuyor. Bu oran 2008 yılında ise yüzde 13’tü. Rapora göre, dünyanın önde gelen geniş bant ekonomilerinin hepsi Avrupa, Asya ve Pasifik’te konumlanmış durumda. Genişbant bağlantılarında en önde, en az 10 Mbps hız ile Güney Kore yer alıyor. Gana, Moğolistan, Umman ve Venezuela ise nadiren 2Mbps’i aşan daha yavaş bağlantılar sunabiliyor.

Araştırma şirketi Point Topic analisti Oliven Johnson’a göre, bu yeni ülke bazında sıralama listeleri, ülkeleri geniş bant konusunda daha ciddi olmaya itecek. Johnson, Avrupa Birliği’nin de tüketicilerin daha çok sayıda sağlayıcıdan bu hizmetleri satın almasını kolaylaştırmasını bekliyor. Yani Avrupa’nın neresinde olduğu fark etmeksizin, tüketiciler en iyi fiyatları elde edebilecek.

Öte yandan, İngiltere’de tahminen 8,7 milyon yetişkin bugüne kadar hiç internet kullanmadı. İnternet popülasyonunu artırma hedefiyle görev yapan Race Online, nete hakim kişilerin web’de yeni olan kişilere ‘bir saat ayırması’ için bir kampanya başlattı. BBC de bu kampanyayı destekliyor.